Zmiana jest ważnym elementem naszego życia. Nic przecież nie jest stałe. Czasami dochodzisz do granicy wytrzymałości i coś w Tobie pęka. W głowie pojawia się tylko jedna myśl: „muszę coś w końcu zmienić w swoim życiu”. Problem jednak w tym, że podczas zmiany, większość z nas popełnia 6 błędów, przez które nie mamy żadnych efektów. Sprawdź, czy Ty również jesteś na nie narażona.

1. Nie wierzę, że można się zmienić i się nie zmieniam

Jeżeli nie wierzysz w zmianę, to trudno będzie Ci się zmienić. To jeden z najczęstszych błędów, które popełniamy. Niby z jednej strony chcemy dokonać jakichś poprawek w naszym życiu, ale z drugiej nie jesteśmy do końca przekonani, że to zadziała.

Jest tu jednak pewna pułapka. Jeżeli nie wierzysz w zmianę, to nie dokonasz jej w sposób świadomy. Jednak Twoje życie i tak będzie się zmieniać, bez względu na to w co wierzysz. Problem w tym, że nie będziesz zupełnie panowała nad tymi zmianami.

To się będzie działo samo. W ten sposób ludzie oddają swój los w ręce ślepego losu. Zastanów się, czy tego chcesz. Przeczytaj artykuł: Czy człowiek może się zmienić? I odpowiedź sobie na pytanie, czy naprawdę wierzysz w możliwość zmiany. Od tego powinnaś zacząć.

2. Próbuję robić wszystko na raz i nic z tego nie wychodzi

Ludzie mają skłonności do wpadania ze skrajności w skrajność. Dziś leżę na kanapie, a jutro przebiegnę maraton. Dziś obżeram się po nocy, a od jutra przechodzę na dietę, która składać się będzie głównie z soczków warzywnych. Stale próbujemy dokonać rewolucji we własnym życiu i nie widzimy, że to nie działa.

Każdy z nas boi się dużych zmian. Jeżeli wystraszysz się tego co zaplanowałaś, możesz być pewna, że nie osiągniesz swoich celów. Porywanie się z motyką na słońce, nigdy nie kończy się dobrze. Tak samo jest ze zmianami w życiu. Jeżeli przesadzisz, a Twoje cele będą zbyt ambitne i nie dostosowane do Twoich możliwości, to na pewno poniesiesz porażkę.

Zamiast wielkich kroków i rewolucji w życiu, skup się na czymś mniejszym. Technika małych kroków, która pomaga Ci osiągać mniejsze sukcesy w szybszym czasie, jest naprawdę skuteczna. Nie tylko pomaga Ci uwierzyć w zmianę, ale też wpływa na Twoją motywację do działania. Małe kroki są lepsze, jeżeli chcesz dokonać w życiu trwałej zmiany.

3. Dużo myślę o zmianie, ale to nie działa

Samo myślenie o zmianie nie wystarczy, aby stała się ona rzeczywistością. Często się nam wydaje, że karmienie się wiedzą z psychologii i rozwoju osobistego, zmieni nasze życie. Nie będzie to możliwe, jeżeli będziemy skupiali się tylko na teorii. W końcu trzeba zamienić wiedzę na praktykę, co bywa trudne.

Działanie jest podstawą do zmiany. Możesz o tym przeczytać w artykule: Wstań z kanapy i zacznij żyć! O tym, czy każdy może się zmienić. Musisz w końcu wykonać ten pierwszy krok, bo od samego myślenia, może Cię jedynie rozboleć głowa.

Niestety dla wielu osób, karmienie się wiedzą jest doskonałą wymówką, aby tkwić w swoim bagienku. Niby chcą się zmienić, czytają i oglądają dużo materiałów. Jednak w żadne sposób nie wpływa to na ich życie. Wmawiają sobie, że muszą znaleźć gotową receptę na sukces, która będzie pasowała do nich idealnie. Jednak to iluzja. Receptę na zmianę można wypracować jedynie w praktyce. Popełniając błędy możesz się sporo nauczyć. Często jest to właśnie klucz do prawdziwej zmiany.

4. Chciałabym się zmienić, ale brakuje mi motywacji

Każdy z nas ma jakieś założenia odnośnie motywacji. Jednak większość z nas się myli. Wierzymy w wiele mitów w tym temacie. Musimy w końcu zrozumieć, że motywacja nie jest czymś magicznym. Może być naprawdę prosta do zrozumienia, jeżeli myślimy o niej we właściwy sposób.

Najpierw musisz się jednak pozbyć ze swojej głowy fałszywych przekonań na temat motywacji. Przeczytaj artykuł: Dlaczego nie wiesz, co motywuje Cię do działania? Sekrety prawdziwej motywacji. Czy o motywacji myślałaś w ten sposób? A może nadal wierzysz w „prehistoryczne” podejście do motywacji?

Brak motywacji jest kolejną świetną wymówką, aby tkwić w swojej strefie komfortu. Masz wtedy wrażenie, że dokonałabyś wszystkiego, a każda zmiana byłaby możliwa, gdybyś tylko znalazła odpowiednią motywację. Szukasz jej jednak w niewłaściwym miejscu i musisz to w końcu zrozumieć.

5. Chcę się zmienić, ale moje otoczenie mi na to nie pozwala

Czy zdajesz sobie sprawę, że osoby z Twojego najbliższego otoczenia, mogą wcale nie chcieć, żebyś się zmieniała? Przecież jest dobrze tak, jak jest. Po co się wysilać? Jeżeli Ty dokonasz zmian, to może będziesz później ich do tego zachęcała?

Wielu z nas nie docenia wpływu otoczenia. Wmawiamy sobie, że jesteśmy ponad to i możemy dokonać zmiany nawet w środowisku, które nam nie sprzyja. To jednak kolejna iluzja. Jeżeli próbujesz się zmienić, ale nadal tkwisz w tym samym otoczeniu, Twoje dawne zachowania będą ciągle wracać.

Alkoholik podczas terapii nie może spotykać się ze swoimi koleżkami od kieliszka, bo i tak będzie z nimi pił. Narkoman nie wyrwie się z nałogu, jeżeli będzie spędzał swój czas z osobami, które nadal biorą. Tak samo Ty nie zmienisz swojego życia, jeżeli Twoje otoczenie stale będzie podcinać Ci skrzydła.

Dobrze się zastanów, kto może być Twoim największym ograniczeniem. Czy chcesz walczyć z siłą tej osoby? Czy może lepiej będzie zmienić otoczenie? Przeczytaj artykuł: Czy wiesz, że Twoim największym ograniczeniem mogą być ludzie, którymi się otaczasz? Dowiesz się z niego, że Twoi bliscy mogą nieświadomie niszczyć Twoje wysiłki, a robią to najczęściej ze strachu.

6. Chcę coś zmienić, tylko nie wiem co

Chcemy coś zmienić w swoim życiu, ale jesteśmy w tym bardzo niekonkretni. Nasze mózgi nie lubią abstrakcji. O takich niejasnych celach, bardzo szybko potrafimy zapomnieć. Warto zrozumieć, że lepiej wyznaczyć sobie mniejszy i bardziej konkretny cel, niż od razu zakładać, że dokonamy spektakularnej zmiany.

Doskonale wiedza o tym sportowcy i swoje wielkie cele dzielą na coraz mniejsze zadania do wykonania. Jeżeli sportowiec chce zdobyć złoty medal na Olimpiadzie, musi zaplanować dokładnie swoją drogę do tego sukcesu. Samo myślenie o medalu olimpijskim nic mu nie da, bo jest to cel abstrakcyjny.

Dlatego, jeżeli chcesz schudnąć, musisz założyć ilość kilogramów do zrzucenia. Jeżeli nie chcesz skupiać się na kilogramach, skup się na konkretnym zachowaniu, które ma Cię do tego celu przybliżyć. Podam Ci kilka przykładów.

Źle wyznaczony cel – chcę schudnąć

Dobrze wyznaczony cel – chcę ważyć 5 kg mniej (najlepiej założyć sobie jeszcze konkretną datę: czy chcesz do tego celu dążyć miesiąc, czy rok?)

Źle wyznaczony cel – chcę poprawić swoje zdrowie

Dobrze wyznaczony cel – aby poprawić swoje zdrowie, przez pięć dni w tygodniu, będę chodziła na 20 minutowe spacery (dokładny opis kiedy i ile czasu na to poświęcisz)

Mam nadzieję, że czujesz różnicę między celem abstrakcyjnym (chcę schudnąć), a celem konkretnym (chcę ważyć XX kg.). Cel konkretny łatwiej zapamiętać i trudniej o nim zapomnieć, nawet jeżeli masz dużo na głowie.

Nasze mózgi lubią konkrety, bo łatwo mogą sprawdzić, czy dany cel został już osiągnięty. Abstrakcji nie da się sprawdzić, więc nie przekłada się ona na motywację do działania. Pomyśl, czy w swoim życiu nie wyznaczałaś sobie za często takich abstrakcyjnych celów.

Wnioski?

Jeżeli chcesz dokonać zmiany w swoim życiu, będziesz musiała zmierzyć się z tymi sześcioma wyzwaniami. Nie popełniaj tych błędów, a dużo łatwiej będziesz w stanie osiągnąć swój cel. Pamiętaj jednak, że sama wiedza o błędach nie wystarczy, abyś ich uniknęła.

Musisz zaplanować swoją zmianę w taki sposób, aby omijać błędy, które mogą w Twojej sytuacji pojawić się z dużym prawdopodobieństwem. Zastanów się, czy Twoim problemem jest brak motywacji, czy może otoczenie, w którym się obecnie znajdujesz? A może po prostu wyznaczasz sobie zbyt abstrakcyjne cele?

Zastanów się, który z tych błędów jest Ci najbliższy. To właśnie na niego powinnaś uważać najbardziej. Możliwe, że ten błąd nie raz już pokrzyżował Ci plany. Teraz możesz być tego świadoma i możesz go pokonać. Nie zrobisz tego jednak, jeżeli stale będziesz próbowała walczyć z nim w ten sam sposób. Zaskocz samą siebie, bo może być to świetny sposób, aby wykonać ten pierwszy krok do zmiany.

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik – psycholog.


Jak zawsze, zapraszam Cię również na mojego Facebooka: Psychologia, związki i rozwój osobisty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here