Ciągle o tym słyszysz, jednak zastanawiasz się o co tak naprawdę chodzi. Dlaczego na każdym blogu o marketingu znajdziesz to sformułowanie? Dlaczego ciągle ktoś Ci mówi, abyś dawał swojemu klientowi wartość? W tym wpisie chciałbym Ci pokazać, czym jest prawdziwa wartość, o której tak chętnie wszyscy opowiadają.

Nie ma jednej wartości, którą musisz dać swojemu klientowi.

Nie musisz od razu tworzyć bloga, nagrywać podcasty, czy montować filmów przeznaczonych na YouTube. Nie musisz nawet mieć swojego darmowego ebooka lub kursu online. To nie są jedyne wartości, które możesz zaproponować swojemu klientowi.

Główną wartością, której klient od Ciebie oczekuje, będzie Twój sposób na rozwiązanie jego problemów. Jak pisałem już wcześniej, wielu ekspertów mówi dokładnie o tym samym (tu możesz o tym przeczytać więcej: Dlaczego działamy jak wszyscy i zabijamy duszę swojego biznesu?). Jednak klient potrzebuje różnorodności. Potrzebuje kogoś, kto powie mu jak rozwiązać problem, z którym wcześniej musiał się zmierzyć sam. I tu pojawia się dla Ciebie szansa. Wartość, którą dajesz klientowi musi być dla Ciebie czymś bardzo cennym.

Piszemy swoje artykuły pod wyszukiwarkę Google. Tworzymy tytuły przyciągające uwagę. Staramy się w jakiś sposób wpłynąć na swoich czytelników. Zapominamy jednak o tym, aby wartość, którą chcemy przekazać innym, była czymś ważnym dla nas. Powinniśmy wierzyć w to co publikujemy. Bez tego nasze treści zaczynają być puste.

Prawdziwa wartość to Twój sposób patrzenia na świat.

Dlatego zamiast naśladować innych, skup się na tym, co jest w Twoim biznesie wyjątkowego. Tworzenie wartościowych treści nie oznacza jedynie publikowanie tego, co klienci chcą usłyszeć. Rozwiązywanie problemów naszych klientów jest ważne. Jednak powinny to być rozwiązania, w których skuteczność sam wierzysz.

Wielu z nas potrafi udzielić jakiejś rady swojemu znajomemu. Potrafimy mu powiedzieć prosto z mostu, kiedy robi coś źle. Potrafimy mu pokazać rozwiązanie, na które na pewno sam by nie trafił. Jednak kiedy przyjrzymy się naszym stronom internetowym, artykułom na blogach itd., zauważymy, że tam nie jesteśmy już tacy stanowczy.

W swoje komunikacji z klientami jesteśmy bardziej zachowawczy. Szczególnie, jeżeli naczytaliśmy się zbyt dużo poradników, które mówią o „dostarczaniu wartości”. Może nadszedł właśnie moment, aby szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, czy nadal chcesz publikować treści, które są nudne, ale poprawne politycznie? Czy może w swoich publikacjach zaczniesz mocniej pokazywać to, kim naprawdę jesteś?

Moim zdaniem, kluczem do zrozumienia o co tak naprawdę chodzi w dawaniu wartości, jest Twój sposób patrzenia na świat. Jeżeli ukrywasz to w jaki sposób sam działasz, Twoi klienci nie będą Ci ufać. Ciągle będą odczuwali dysonans, że nie jesteś z nimi do końca szczery. Tak właśnie działają treści, które na siłę chcemy przerobić na „coś wartościowego”.

Zgadzam się w pełni, że opłaca się dawać klientowi wartość. Jednak i dla mnie i dla Ciebie, dawanie wartości jest zupełnie czymś innym. Jeżeli będziesz próbował stosować się do ścisłych schematów, co należy, a czego nie należy publikować, w pewnym momencie Twoje treści będą pozbawione tego co najważniejsze. Przestaną być naprawdę Twoje, bo pozbawisz je swojego sposobu patrzenia na świat.

Jeżeli chcesz dawać klientowi wartość, odpowiedź sobie szczerze na dwa pytania.

Dlaczego to o czym piszesz, jest ważne dla Ciebie? Dlaczego to o czym piszesz, powinno być ważne dla Twojego klienta? Jeżeli szczerze potrafisz odpowiedzieć na te pytania, to jesteś na właściwej drodze.

Pisząc ten tekst, ważne jest dla mnie, aby pokazać, że nie ma jednej drogi do osiągnięcia sukcesu. Chce, aby więcej osób mówiło o tym, w jaki sposób patrzą na świat. Sam miałem z tym problem i wiem jak to jest, kiedy staramy się publikować treści, które powinny być ciekawe dla innych, ale sami zupełnie ich nie czujemy. To złota klatka, w którą wpada wielu z nas na swoich blogach.

Dlaczego moim zdaniem, ten tekst powinien być ważny dla Ciebie? Myślę, że odpowiedź jest prosta. Chcę, abyś odnalazł w nim inspiracje do tego, aby w biznesie szukać własnej drogi. Chcę, abyś uwierzył w to, że pokazywanie tego kim jesteś naprawdę, będzie najlepszym sprawdzianem dla Twoich potencjalnych klientów.

Osoby, które przekonasz do siebie, mogą zostać Twoimi klientami. Osoby, które patrzą na świat zupełnie inaczej niż Ty, nie skorzystają z Twoich usług. Powinieneś się z tego cieszyć, bo dzięki tak prostej rzeczy, unikniesz konfliktów z klientami, którzy nigdy nie będą zadowoleni z Twoich usług.

Tak to wygląda w praktyce. Zastanów się więc nad tym, co tak naprawdę oznacza dla Ciebie słynne „dawanie klientowi wartości”? Czy jesteś już gotowy, aby odpowiedzieć na to pytanie? A może nadal szukasz sposobu, aby pokazać swój punkt widzenia?

Pamiętaj, że nie musisz robić tego wszystkiego, co robią inni. Skup się na tym, co powinieneś robić Ty. Skup się na tym, aby Twój komunikat docierał do właściwych osób. Nie bój się też tego, że wiele osób, które trafią na Twoje treści, nie zostanie Twoimi klientami. To zupełnie naturalne. Nigdy nie staraj się tworzyć produktu dla wszystkich. To ślepa uliczka.

Pamiętaj, że Twoją główną wartością, jest Twój punkt widzenia. Twoje sposoby na rozwiązywanie różnych problemów dla jednych będą skuteczne, dla innych będą kolejnym nietrafionym pomysłem. Pozwól klientowi wybrać, czy to w jaki sposób działasz jest mu bliskie. Jeżeli tak jest, stworzyłeś właśnie treść, która jest wartościowa dla tego właśnie klienta.

Czy taki sposób myślenia jest Ci bliski?

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik – psycholog pracujący w biznesie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here