Jak odnaleźć własny sposób na szczęście? Jak zmienić swoje życie na bardziej satysfakcjonujące? Jak być w końcu dumnym z tego kim się jest? Czy w dzisiejszym świecie szczęście możemy odnaleźć tylko w rzeczach materialnych? A może musimy powrócić do korzeni, aby odkryć co tak naprawdę daje prawdziwe szczęście? O tym właśnie będzie ten wpis.

Czy pieniądze dają szczęście?

Bez względu na wszystko co słyszałaś na temat pieniędzy możesz być pewna, że są one związane ze szczęściem. Jeżeli nie masz pieniędzy i wpływa to na Twoje poczucie bezpieczeństwa, trudno Ci będzie odnaleźć w życiu szczęście. To chyba oczywiste.

Problem z pieniędzmi jest jednak taki, że przeceniamy ich znaczenie w kontekście szczęścia. W dzisiejszym świecie wydaje się nam, że to właśnie duża ilość pieniędzy może uczynić nas niesamowicie szczęśliwymi ludźmi. Jednak to tylko iluzja.

Nie doceniamy przykładowo tego, że niektórzy z nas są biologicznie uwarunkowani do odczuwania większego lub mniejszego szczęścia. Badania na ten temat nie są jeszcze jednoznaczne. Niektóre z nich sugerują, że nasze szczęście zależy w jednej trzeciej od genów. Inne badania sugerują nawet, że nasze szczęście zależy od genów aż w pięćdziesięciu procentach. Trudno powiedzieć kto ma rację, jednak na pewno coś jest na rzeczy i nie możemy tego ignorować.

Nasze geny wpływają na chemię naszego mózgu. Neuroprzekaźniki takie jak serotonina czy dopamina, są odpowiedzialne za nasz nastrój i poczucie szczęścia. Na to wszystko ma wpływ biologia i dlatego jedni są z natury bardziej szczęśliwi, a inni mniej. Dlatego warto mieć świadomość, że nasze szczęście jest wypadkową loterii biologicznej i naszych codziennych wyborów.

Temat szczęścia badamy już od tysięcy lat. Przegląd najnowszych badań wskazuje 10 kluczowych składników szczęścia, które nie są związane ani z pieniędzmi, ani z biologią naszego ciała. Najważniejsze jest jednak to, że na każdy z tych czynników możemy wpływać w sposób świadomy.

Dlatego jeżeli zastanawiasz się jak możesz być bardziej szczęśliwa, ale nie koniecznie chcesz skupiać się na pieniądzach, przygotowałem dla Ciebie listę tych 10 kluczowych składników szczęścia. Zwróć uwagę szczególnie na te, które już są obecne w Twoim życiu i możesz je w jakiś sposób wzmocnić. Te 10 kluczowych składników szczęścia tworzy Twoją indywidualną skalę satysfakcji z życia. Zastanów się, czy chcesz w jakiś sposób tę satysfakcję zwiększyć.

I. Nie myśl tylko o sobie, pomyśl również o innych

Pomaganie innym ludziom jest ważnym elementem naszego osobistego szczęścia. Kiedy się o kogoś troszczysz, Twoje życie nabiera większego sensu. W ten sposób budujesz trwałe i głębokie więzi z innymi ludźmi, co jest dla nas bardzo naturalnym sposobem na odczuwanie szczęścia.

Mówi się, że przyjemniej jest dawać niż brać. Jest w tym sporo prawdy. Kiedy kogoś wspierasz, jest to dobre nie tylko dla tej osoby, ale także dla Ciebie. Masz z tego powodu satysfakcję. Najczęściej nie chodzi tu o pomoc finansową. Możesz poświęcać innym swój czas i uwagę. Możesz wspierać kogoś w trudnościach. To się najbardziej liczy.

Kiedy robisz coś dobrego dla innych, sama się lepiej czujesz. Tak działa nasz mózg. Jednak w naszej bardzo indywidualistycznej kulturze zapomnieliśmy o tym. Warto do tego wrócić. Zwolnij trochę i zacznij dostrzegać ludzi w Twoim otoczeniu, a zobaczysz że poczujesz się znacznie lepiej.

II. Buduj trwałe i głębokie relacje

Ten punkt nawiązuje do poprzedniego. Jeżeli zaczniesz dostrzegać ludzi w swoim otoczeniu, będziesz mogła zbudować z nimi trwałą więź. W dzisiejszym świecie skupiamy się na setkach znajomych z Facebooka, a zapominamy o garstce prawdziwych przyjaciół z krwi i kości.

Pamiętaj, że umiejętność tworzenia trwałych i głębokich relacji z innymi ludźmi, jest jednym z najważniejszych warunków do szczęścia. Tu liczy się jakość, a nie ilość relacji. Dlatego zamiast tracić swój czas na setki przelotnych znajomości, poświęć czas komuś z kim naprawdę potrafisz się dogadać.

Badania pokazują, że ludzie, którzy umieją budować głębokie relacje są nie tylko szczęśliwsi, ale też zdrowsi i żyją dłużej. Głębokie relacje zapewniają nam zaspokojenie najważniejszych potrzeb emocjonalnych takich jak miłość, przyjaźń i wsparcie. Na takich fundamentach budujemy często swoją samoocenę i pewność siebie.

III. Pamiętaj o swoim ciele

W zdrowym ciele zdrowy duch. Ciało i umysł są ze sobą ściśle połączone. Jeżeli nie dbasz o ciało, odbija się to na Twojej psychice. Jeżeli nie dbasz o higienę psychiczną, wpływa to negatywnie na Twoje ciało i pojawiają się choroby.

W dzisiejszym świecie każdy o tym wie, a jednak tak mało robimy, aby zachować w dobrej kondycji swój umysł i ciało. Wydaje się nam, że aby dbać o ciało potrzebujemy dużo czasu i pieniędzy, a to przecież nieprawda. Wystarczy wprowadzić do swojego życia kilka dobrych nawyków.

Zamiast windy wybieraj schody i już zapewnisz sobie trochę ruchu. Pij dużo wody, aby organizm mógł się oczyszczać. Zwracaj większą uwagę na to co jesz, bo to najważniejsze paliwo dla Twojego ciała. Zacznij się wysypiać, bo jeszcze nikt nie stał się bardziej szczęśliwy od ciągłego zarywania nocy.

Sama aktywność fizyczna sprawia, że czujemy się szczęśliwsi. Spędzajmy trochę więcej czasu na świeżym powietrzu. Możemy to przecież połączyć z wcześniejszymi punktami, czyli podczas spaceru możemy zadbać o kogoś bliskiego i budować z nim głębszą relację podczas rozmowy.

IV. Bądź obecna

Zrób w swojej głowie porządek. Zatrzymaj się choć na chwilę. Bądź bardziej obecna tu i teraz. Pomyśl o swoich potrzebach i posłuchaj swojego ciała. To chyba jedno z najtrudniejszych zadań dla współczesnego człowieka. Jesteśmy mistrzami w zagłuszaniu własnych myśli. Od momentu kiedy rano otworzymy oczy, wydaje nam się że stale musimy być czymś zajęci.

Współczesny człowiek żyje najczęściej w przeszłości, albo przyszłości. Niektórzy z nas mają tendencję do ciągłego rozpamiętywania i zamiast cieszyć się chwilą obecną, biczujemy się za błędy przeszłości. Inni mają skłonność do ciągłego snucia planów, co sprawia że nie potrafią cieszyć się osiągnięciem swoich celów.

Jeżeli chcesz być bardziej obecna, możesz nauczyć się jakiejś techniki oddechowej, albo zainteresuj się tematyką mindfulness. Możesz też zrobić coś znacznie prostszego. Przeznacz trochę czasu w ciągu dnia na to, aby nic nie robić. Bądź wtedy w kontakcie z własnymi myślami i powstrzymaj się od robienia czegokolwiek. Zobaczysz jak wiele możesz się o sobie dowiedzieć, kiedy tylko przestaniesz zagłuszać własne myśli.

V. Spraw, aby życie było ciągłą nauką

Próbuj, baw się, eksperymentuj i popełniaj błędy. Szczęśliwe życie to życie, w którym ciągle uczysz się czegoś nowego. Bądź ciekawa świata. W ten sposób w Twoim mózgu ciągle będą pojawiały się jakieś nowe połączenia neuronalne. W ten sposób będziesz potrafiła patrzeć na życie z różnych perspektyw.

Rozwój i ciągła nauka dodaje nam pewności siebie. Wzmacnia się też nasza odporność psychiczna. Czym więcej wiemy, tym mamy większą wiarę w siebie i potrafimy pokonywać życiowe trudności. Dlatego nie bój się próbować tego co nowe i nieznane. Uczyń to jednym z elementów Twojego życia, a stanie się ono dużo ciekawsze i szczęśliwsze.

Ludzie mają naturalną potrzebę do uczenia się i poszerzania swoich horyzontów. Głód wiedzy napędza nas do przełomowych odkryć i przekraczania granic. Jeżeli zatracisz go w sobie, Twoje życie straci blask. Zdobywaj wiedzę i inspiruj innych, a na pewno będziesz szczęśliwa.

VI. Nie bój się spełniać swoich marzeń

Każdy z nas potrzebuje w życiu celu. Musisz obrać właściwy kierunek, abyś nie czuła się zagubiona. Musisz poznać i zrozumieć własne potrzeby i pragnienia. Na ich fundamentach powstają Twoje marzenia. Dlatego zastanów się, czy wiesz do czego w życiu dążysz?

Każdy kto stracił z oczu właściwy kierunek, zaczyna czuć się nieszczęśliwy. Zamiast skupić się na sobie i wsłuchać we własne potrzeby, zaczynamy je wtedy zagłuszać. Tak coraz bardziej rozmijamy się z naszymi pragnieniami. W ten sposób uniemożliwiamy sobie osiągnięcie szczęścia.

Pamiętaj, że nie doceniamy tego co przychodzi nam zbyt łatwo. Musimy się trochę napracować i natrudzić, aby poczuć prawdziwą dumę. Wyznaczając sobie cel pamiętaj o tym, aby nie był on zbyt łatwy do osiągnięcia, bo szybko stracisz motywację. Nie porywaj się też z motyką na słońce, bo dążenie do czegoś co z góry jest nie możliwe do osiągnięcia, również potrafi podciąć skrzydła.

Realizację swoich marzeń zacznij od zrobienia pierwszego kroku. Tylko w ten sposób przejdą one ze świata fantazji do realnego świata, w którym mogą się spełnić. Podziel się swoimi marzeniami z innymi. Daj sobie szansę, aby Twoje marzenia stały się realne.

VII. Wzmocnij swoją odporność psychiczną

Jak radzisz sobie w kryzysowych sytuacjach? Płaczesz i załamujesz ręce, czy pomimo łez potrafisz iść do przodu? Dużo zależy tu od siły Twojej psychiki. Dużo zależy od wychowania i wcześniejszych życiowych doświadczeń. Dużo zależy od tego, jak przygotowałaś się na kryzys.

Wszystkie powyższe punkty w jakimś stopniu mogą pomóc Ci wzmocnić odporność psychiczną. Umiejętność budowania relacji z innymi jest naszą tarczą. Sprawne i zadbane ciało zapewni Ci więcej energii. Bycie tu i teraz pomoże Ci się skupić.

Dodatkowo warto zainteresować się tematem rezyliencji. Jest to umiejętność adaptowania się i dostosowywania do zmieniającego się otoczenia. Badania wskazują, że można pracować nad wzmocnieniem swojej rezyliencji, co przekłada się na większą odporność psychiczną.

VIII. Rób to co sprawia Ci przyjemność

Niby ten punkt jest oczywisty. Jednak nie każdy z nas daje sobie przyzwolenie na zwyczajną życiową radość. Wystarczy przyjrzeć się temu jak wykorzystujemy swój wolny czas. Wielu z nas nie potrafi odpoczywać. Nie znamy również swoich prawdziwych potrzeb i nie wiemy, co sprawia nam przyjemność.

Kiedy byłaś ostatnio w kinie? Kiedy byłaś w teatrze? Kiedy byłaś na dyskotece? Kiedy byłaś na koncercie? Czy w ogóle lubisz chodzić do takich miejsc? Czy dbasz o to, aby robić coś dla siebie z myślą, aby to coś dawało Ci przyjemność?

Znam przypadki osób, które wyjeżdżają do SPA tylko po to, aby mieć wymówkę, że coś dla siebie zrobiły. Jednak te osoby nie cieszą się z tego wyjazdu. Wolałyby być w zupełnie innym miejscu. Właśnie w takich sytuacjach mówię o niedopasowaniu działania do wewnętrznych potrzeb. To, że Twojej koleżance podoba się SPA nie oznacza, że Ty również musisz szaleć za takim sposobem na spędzanie czasu. Poszukaj swojej drogi. Poszukaj działania, które naprawdę sprawi Ci przyjemność.

IX. Bądź dla siebie miła, tak po prostu

Dobrze wiesz, że nikt nie jest doskonały. Dlaczego więc stale czepiasz się samej siebie? Dlaczego jesteś swoim najsurowszym sędzią? Dlaczego nie potrafisz być z siebie dumna i zadowolona? Dlaczego ciągle porównujesz się z innymi tak, aby stale być w czymś gorsza?

Zastanów się nad swoimi mocnymi stronami. Zacznij je doceniać. Jeżeli nie potrafisz ich odszukać, poproś o pomoc kogoś bliskiego. Jeżeli jesteś bardzo krytycznie nastawiona do samej siebie, bardzo trudno Ci będzie dostrzec swoje mocne strony. Dlatego rozmowa z zaufaną osobą może Ci pomóc. Możesz w ten sposób się dowiedzieć, że ktoś podziwia Cię za coś, czego Ty nawet nie dostrzegasz.

Naucz się akceptować siebie taką jaka jesteś. Nie oznacza to, że masz nic nie robić ze swoim życiem. Chodzi tylko o to, abyś dała sobie trochę luzu. Jeżeli chcesz coś w życiu zmienić, musisz być cierpliwa i systematyczna. Nie ma sensu ciągle się obwiniać, że jeszcze nie dokonałaś tej zmiany. Zaufaj sobie i daj sobie trochę czasu.

Naucz się być miła dla samej siebie. Zacznij doceniać samą siebie. Naucz się czerpać dumę i satysfakcję z tego co robisz. Akceptując siebie, uczysz się również akceptacji dla innych. Znajdź również trochę czasu dla samej siebie. W biegu trudno jest być miłym i uważnym, nawet dla siebie samej.

X. Stań się częścią czegoś większego

Ostatni punkt jest bardzo osobisty. Szukanie sensu w życiu nie jest proste i chyba nigdy się nie kończy. Jedno jest pewne, ludzie którzy mają w życiu konkretny cel, są dużo szczęśliwsi. Wynika to z tego, że czują się kowalami własnego losu. A kiedy czujesz, że masz wpływ na swoje życie, dużo lepiej radzisz sobie z trudnościami.

Każdy z nas musi szukać własnego sensu. Jedni znajdują go w religii, a inni w filozofii. Jedni chcą pomagać obcym ludziom, a drudzy dbają o szczęście własnej rodziny. Sensu życia nie da się ocenić, ani porównać. Trzeba go jednak szukać, bo to daje nam ogromną satysfakcję i poczucie spełnienia.

Bycie częścią czegoś większego to okazja do spędzania czasu z ludźmi podobnymi do nas. Kościół, drużyna sportowa, klub sąsiedzki, grupa studencka – nie ma znaczenia do kogo się przyłączysz, jeżeli naprawdę wierzysz w znaczenie tego miejsca.

Tu więcej Ci już nie podpowiem. Szukaj własnej drogi. Możesz przeczytać w tym temacie znakomitą książkę, która skłoni Cię do głębokiej refleksji nad sensem życia: „Człowiek w poszukiwaniu sensu” – Viktor E. Frankl.

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik – psycholog.

Artykuł przygotowany na podstawie inicjatywy „Action for Happiness”.

Więcej inspiracji znajdziesz również na moim Facebooku: Psychologia, związki i rozwój osobisty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here