W Twoim hotelu pojawia się ostatnio mniej gości niż zwykle. Zastanawiasz się nad działaniami promocyjnymi. Nie masz dużego budżetu, więc chcesz wybrać mądrze. Czy reklama na Facebooku może pomóc Ci w zdobyciu nowych gości? Czy reklamowanie hoteli na Facebooku jest skuteczne? W tym artykule dowiesz się na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę.

Zastanów się najpierw, czy masz co reklamować?

Zakładam, że jeżeli czytasz ten artykuł, to jesteś właścicielem hotelu lub pensjonatu. Możesz być też osobą, która zajmuje się marketingiem w tym obiekcie. Prawdopodobnie masz już stronę swojego hotelu na Facebooku. Czas wykorzystać ją do pozyskiwania klientów.

Jednak, czy na pewno powinieneś się reklamować na Facebooku? Czy to Ci się opłaci? Wiem, że wiele osób zmaga się z tym pytaniem. Kiedy Twoja strona na Facebooku przestaje się rozwijać, zastanawiasz się jak to zmienić. Pierwszym wyborem są oczywiście reklamy płatne.

Z takimi pytaniami trafiają do mnie najczęściej klienci. Najczęściej po kilku minutach rozmowy są zdziwieni, bo ja zupełnie inaczej podchodzę do tego tematu. Nie skupiam się na tym, czy powinieneś swój obiekt reklamować w mediach społecznościowych. Dla mnie ważniejsza jest kwestia, ile Cię to będzie kosztowało. Dopiero kiedy się tego dowiesz, możesz stwierdzić, czy Ci się to opłaca.

Większość z nas uważa, że reklama na Facebooku jest tania. Popełniamy jednak błąd przy wyliczeniach. Skupiamy się na samym koszcie kampanii, który możemy ustalić dowolnie (nawet od kilku złotych dziennie). Problemem jest to, że wiele hoteli nie posiada odpowiednich materiałów graficznych, które można wykorzystać w reklamie na Facebooku.

Przykładowo, większość zdjęć na stronie Twojego hotelu została zrobiona podczas jednej pory roku (najczęściej latem). Możesz mieć całą masę pięknych i słonecznych zdjęć swojego obiektu i okolic, ale mogą się one nie nadawać do kampanii na Facebooku.

Trudno jest mówić o skutecznej reklamie, kiedy zimą wykorzystujesz do niej zdjęcia z sezonu letniego. Oczywiście możesz skupić się głównie na zdjęciach ze środka Twojego hotelu. Wtedy nie ma znaczenia, kiedy zostały zrobione. Problem w tym, że Twoje zdjęcia mogą źle wyglądać w formatach reklamowych dostępnych na Facebooku.

Dlatego, zanim zaczniesz się reklamować na Facebooku, zastanów się, czy dysponujesz odpowiednimi materiałami reklamowymi. Wspomniałem tylko o zdjęciach, a przecież równie ważny jest tekst reklamowy. Fajerwerki w stylu „wyprzedaż, promocja, wczasy nad morzem za pół ceny” nie pasują do każdego obiektu. Tak samo treści, które masz w ofercie na stronie internetowej mogą nie być dopasowane do potrzeb mediów społecznościowych.

Możesz mieć pewność, że źle dobrane materiały reklamowe są jedną z głównych przyczyn fatalnych wyników kampanii w mediach społecznościowych. Pobyt w hotelu, czy pójście do restauracji to nadal coś więcej niż podstawowa potrzeba. Konkurencja na tym rynku jest duża, a ludzie kupują tu oczami. Kiepskie materiały reklamowe nie wywołują emocji, a bez emocji nie ma sprzedaży.

Nie klikaj w niebieski przycisk „Promuj post”

Mam też klientów, którzy z wielką nadzieją nacisnęli niebieski przycisk „Promuj post” na swoim fanpage. Ustawili budżet (zazwyczaj niewielki) i czekali na zmasowany atak klientów. Jednak budżet się skończył, a reklama nie przyniosła żadnej rezerwacji.

Zastanawiasz się, gdzie popełniłeś błąd w tej sytuacji? Najprościej mówiąc, opcja „Promuj post” to taka pułapka Facebooka skierowana do osób, które niewiele wiedzą o reklamie w mediach społecznościowych.

Dlatego raz na zawsze zapamiętaj, że opcja „Promuj post” będzie w większości przypadków najgorszym i najdroższym wyborem. Lepiej od razu założyć, że nigdy nie powinieneś z niej korzystać. W ten sposób wyrzucasz pieniądze w błoto. Dodatkowo utwierdzasz się w przekonaniu, że reklamowanie hotelu na Facebooku nie ma sensu.

przycisk promuj post na Facebooku

Czy wiesz jak reklamować hotel na Facebooku?

Czyli jak nie masz klikać w niebieski przycisk „Promuj post” to jak niby masz ustawić reklamę na Facebooku? Jeżeli nie znasz alternatywy, to znaczy, że nie masz wystarczającej wiedzy, aby samodzielnie robić takie reklamy.

Nic się jednak nie martw. Podstawy potrzebne do przygotowywania reklam na Facebooku to nie jakaś wiedza tajemna. Jeżeli sprawnie posługujesz się komputerem, będziesz w stanie nauczyć się tego w kilka godzin. Nie musisz od razu sięgać po książki, w których znajdziesz bardziej zaawansowaną wiedzę. W internecie znajdziesz sporo darmowej wiedzy na ten temat i na tym powinieneś się skupić.

Obiecuje, że w kolejnych artykułach pokażę Ci ,jak możesz przygotować swoją pierwszą kampanię reklamową na Facebooku. Jednak teraz, aby zaspokoić Twoją ciekawość, powiem Ci, co jest lepszym rozwiązaniem niż przycisk „Promuj post”.

Do przygotowywania sensownych kampanii na Facebooku dla swojego hotelu, powinieneś wykorzystać Menadżer reklam. Jest to jedna z bardziej zaawansowanych opcji reklamowej na Facebooku. Daje większe możliwości niż opcja „Promuj post” i jest bardziej opłacalna.

Jedna uwaga, nawet jeżeli zlecasz prowadzenie swoich kampanii reklamowych dla agencji zewnętrznej, to powinieneś choć trochę się na tym znać. Wiem z doświadczenia, że jeżeli klient nie jest świadomy, jak to wszystko działa, to często jest naciągany. Agencja może wykonać swoją robotę, ale to Ty musisz wiedzieć jak rozliczyć ją ze skuteczności.

Dlatego, jeżeli nie wiesz jak dobrze przygotować kampanię reklamową dla swojego hotelu, wstrzymaj się na chwilę. Zdobądź najpierw podstawową wiedzę. Możliwe, że ktoś w Twoim najbliższym otoczeniu zna się na Facebookowych reklamach i może udzielić Ci kilku wskazówek. Pamiętaj, że nie potrzebujesz zaawansowanej wiedzy i specjalistycznych szkoleń. Jednak musisz poznać kilka podstaw.

Jeżeli nie rozumiesz, jak działają reklamy na Facebooku, to trudno Ci będzie uzyskać namacalne efekty. Czasami przed kampanią reklamową trzeba odświeżyć Twoją stronę. Miałem klienta, który prowadził już działania reklamowe (przez przycisk „Promuj post”), ale nie miał na swojej stronie Google Analytics i nie byliśmy w stanie sprawdzić, czy jego inwestycja w jakikolwiek sposób się zwróciła.

Pamiętaj, że to Facebook zarabia na reklamach

Wiem, że Facebook nas kusi, abyśmy wcisnęli przycisk „Promuj post”. Pokazuje, że za jedyne 100 zł możemy dotrzeć do setek lub tysięcy klientów. Znam osoby, które zainwestowały w taką bezmyślną promocję grube pieniądze. Efekt? Bardzo słaby zwrot z inwestycji i utwierdzenie się w przekonaniu, że Facebook nie sprzedaje noclegów.

Pamiętaj, że Facebook jest firmą, która zarabia olbrzymie pieniądze na reklamach. Te reklamy potrafią być szalenie skuteczne, ale muszą być dobrze zaplanowane. Czasy, kiedy słabe zdjęcia i naiwna treść potrafiły sprzedać wszystko, są już za nami. Kiedyś reklamowało się dużo mniej firm, więc łatwiej było się przebić. Teraz reklamę na Facebooku trzeba robić z głową i mieć konkretny plan.

Sam bardzo lubię wykorzystywać reklamy na Facebooku do promocji małych hoteli. Jak podaje Napoleoncat (grudzień 2019), Facebook w Polsce miał 18 470 000 użytkowników. Można było dotrzeć za jego pomocą do osób w wieku 25-34 (27.6% użytkowników), 35-44 (21.1% użytkowników), 45-54 (10.9% użytkowników). To świetne grupy dla usług hotelarskich.

Dlatego bez względu na to, jaki hotel prowadzisz, możesz mieć pewność, że na Facebooku znajdziesz swoich klientów. Musisz jedynie poświęcić trochę czasu na naukę. Kiedy opanujesz Menadżera reklam, będziesz mógł testować różne kampanie. W ten sposób nawet z małym budżetem można uzyskać ciekawe rezultaty.

Czy warto reklamować hotel na Facebooku? Moim zdaniem tak. Jest to opłacalna metoda promocji hotelu, czy pensjonatu. Musisz mieć do tego odpowiednie materiały i wiedzieć jak to ustawić technicznie. Jeżeli jednak chcesz uzyskać przewidywalne i powtarzalne rezultaty, musisz przygotować strategię promocji. Działanie pod wpływem impulsy i bez konkretnego planu może się udać, ale będzie działało na krótką metę.

O tym, jak napisać prostą strategię promocyjną dla hotelu, napiszę w kolejnym artykule. Wiele osób uważa, że przygotowywanie strategii to strata czasu. Ja jednak wierzę, że aby ściąć potężne drzewo, trzeba najpierw naostrzyć piłę. Tak jest również ze strategią, której przygotowanie wymaga czasu, ale pomaga zmaksymalizować rezultaty. W dłuższym terminie takie podejście się dużo lepiej opłaca.

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik – psycholog i konsultant biznesowy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here