Strona główna » Dlaczego działamy jak wszyscy i zabijamy duszę swojego biznesu?

Czy naprawdę chcesz zabić swój biznes?

Dlaczego działamy jak wszyscy i zabijamy duszę swojego biznesu?

Wchodząc na Facebooka, mam ostatnio wrażenie, że marketingiem zajmują się praktycznie wszyscy. Każdy pisze ebooki i zbiera bazę mailingową. Każdy nagrywa swój kurs online i jest wielkim ekspertem. Większość osób używa nawet podobnej grafiki do reklam, jakby to była gotowa recepta na sukces. Czy nie wydaje Ci się to nudne?

O biznesie i tramwajach…

To chyba u Marka Jankowskiego słyszałem porównanie, że biznes jest podobny do prowadzenia tramwaju. Jeżeli każdy jeździ po tych samych torach, pierwszy tramwaj zawsze zgarnie największą ilość oczekujących na przystankach pasażerów. Tory prowadzą Cię po ściśle wytyczonym kursie. Jednak głównym problemem jest to, że tramwaje nie mogą się wyprzedzać. Dlatego jeżeli naśladujesz innych, Twój biznes będzie zawsze zostawał w tyle. Trochę przykra wizja, prawda?

Chodzi o to, że granica między szukaniem inspiracji u innych, a kopiowaniem ich sposobu działania, jest bardzo wąska. Dlatego zastanawiam się, dlaczego w obecnym podejściu do marketingu, zupełnie przestaliśmy zwracać uwagę na to, jaka jest nasza unikalna wartość.

Każdy musi robić live na Facebooku. Każdy musi dawać wartość, tworzyć content i pozyskiwać leady. Jednak są to najczęściej puste słowa, które powtarzamy za swoimi mentorami. W inspirowaniu się działaniami innych nie ma nic złego, jeżeli wyciągamy z tego własne wnioski.

Blogi, kursy online i ebooki, to najczęściej kopie kopii. Przepisujemy myśli kogoś innego, nie zwracając uwagi na to, czy nam takie działanie odpowiada, czy nie. To przykre, że wszyscy dążymy do jednego wzorca. Marketing zaczyna przypominać obowiązkowy program szkolny.

Moim zdaniem, z tej masy bezbarwnych osób, które kopiują się nawzajem, wyłoni się kilka wyjątkowych postaci. Będą to osoby, które zrobią coś zupełnie innego. Przełamią schemat i pójdą inną drogą. Będą to osoby, które zamiast jeździć tramwajem, przerzucą się na hulajnogę lub rower. Może ten środek komunikacji jest wolniejszy, ale daje nowe możliwości. Możemy dotrzeć do miejsc, w których nie opłaca się budować torów tramwajowych.

Czy Michael Jackson znał dobrze swoich klientów?

Podczas kręcenia jednego z teledysków do nowej piosenki, Michael Jackson przyniósł na plan małe, plastikowe, brzęczące radio na kasety. Chodził z nim i słuchał muzyki. Tak naprawdę nikt nie wiedział co on robi i o co mu chodzi. Czy było to zwykłe ekscentryczne zachowanie gwiazdy?

W pewnym momencie jeden z producentów podszedł do Michaela i zapytał go, dlaczego słucha swojej muzyki na takim małym, brzęczącym dziadostwie. Miał przecież na planie dość sprzętu, na którym jego piosenki brzmiałyby znacznie lepiej. Jednak Michael Jackson dokładnie wiedział co robi.

Odpowiedział tylko, że w momencie kiedy jego nowy album ukaże się na rynku, będzie najczęściej słuchany właśnie na takich małych, tanich urządzeniach. Bo właśnie na takie urządzenia mogą sobie pozwolić jego fani. Chciał słyszeć swoją muzykę tak, jak słyszą ją całe rzesze jego fanów. Każdy może się zamknąć w swoim klimatyzowanym studio i słuchać muzyki na najlepszym sprzęcie. Wtedy wszystko brzmi wspaniale.

Michael Jackson miał inne podejście. Znał swoich fanów i chciał być blisko ich świata. Chciał słyszeć muzykę tak, jak oni ją słyszą. Nie chciał się izolować i zamykać w idealnie wygłuszonym studio. Chciał usłyszeć swoją muzykę w naturalnym środowisku. Chciał, aby jego muzyka była żywa i prawdziwa. Dlaczego zatraciliśmy w sobie takie podejście?

To Ty jesteś odpowiedzialny za unikalność Twojego biznesu.

Prowadząc biznes, możesz być jego największą przewagą konkurencyjną. Twoje podejście do życia, wartości, które wyznajesz, mogą przyciągać ludzi, którzy myślą podobnie. Jeżeli izolujesz się od tego świata i wyznajesz „sprawdzone techniki marketingowe z USA”, Twój biznes traci duszę. Stajesz się jednym z wielu, którzy robią dokładnie to samo.

Najgorsze jest jednak to, że zamiast eksperymentować i popełniać błędy, skupiasz się na rozwiązaniach, które mają zapewnić Ci pewny sukces. Jednak od wieków, biznes działa na zupełnie innych zasadach. Nie ma sprawdzonych recept, które w każdym środowisku i z każdego produktu, zrobiłyby prawdziwy hit.

Nie odbieraj sobie możliwości na popełnianie błędów. Nie trzymaj się standardów biznesowych, które narzuca Ci ktoś inny. Jeżeli przypatrzysz się uważnie temu co robią obecne gwiazdy marketingu zobaczysz, że wszyscy w kółko mówią o tym samym. Nie ma w tym nic złego, dopóki nie traktujesz tego jako jedynej słusznej drogi. Szukaj swojego wyróżnika. Szukaj swojej unikalnej cechy, która najczęściej będzie związana z tym kim jesteś.

Zastanów się dlaczego Twój biznes jest inny od wszystkich. Zamiast szukać podobieństw z największymi graczami w Twojej branży, poszukaj największej różnicy. Do swojego biznesu dodaj coś od siebie, coś czego nie podpowiedzą Ci eksperci i zewnętrzni konsultanci. A może nawet więcej, poszukaj czegoś, z czym eksperci i konsultanci by się nie zgodzili. Zabroniliby Ci tak działać i powiedzieli, że to na pewno się nie uda. Jeżeli znajdziesz taką rzecz, możesz być na właściwej drodze.

Kalki są nudne. Biznesy, które działają według tych samych zasad są nudne. Reklamy, które opierają się na tych samych opowieściach i grafikach są nudne. Jeżeli w tym wszystkim nie ma choć odrobiny czegoś Twojego, to Twój biznes jest naprawdę nudny.

Spójrz jak świetnie sobie z tym radzi Jasonhunt. Wkłada kij w mrowisko i staje po drugiej stronie barykady w momencie, kiedy cały tłum wydał już wyrok. Jak myślisz, dlaczego ma tak wielu czytelników? Dlaczego tyle osób, szuka na jego blogu informacji o bieżących sprawach?

Po prostu wchodząc na jego bloga masz szansę, spojrzeć na świat z innej perspektywy. Na większości portali, na Facebooku itd., znajdziesz zawsze tylko jeden i zazwyczaj ten sam punkt widzenia. A czasami nie chodzi o to, żeby na siłę mieć rację, ale o to by skłonić kogoś do refleksji. Dlatego komentarze Jasonahunta wywołują tak burzliwe dyskusje.

Wnioski?

Moim zdaniem, wiele biznesów zmierza właśnie do ciemnego zaułka nudy i przewidywalności. Marketing, a więc świat, który znam i śledzę, zmienia się w wyścig tramwajów, które jadą po ściśle wyznaczonych torach. Mamy liderów i całą resztę, która z radością zadowala się spóźnialskimi pasażerami.

Jednak ani na życie, ani na biznes, nie ma tylko jednej właściwej recepty. Każdy musi mieć swój pomysł na siebie. Dlatego wierzę w to, że oparcie biznesu na własnych próbach i błędach, to najlepsze co możesz zrobić. Nie odbieraj swojemu biznesowi duszy. Nie kopiuj wszystkiego co sprawdzone i skuteczne. Zostaw sobie przestrzeń na działanie, które jest zgodne z Tobą. To naprawdę duża przewaga na rynku, na którym kopia goni kolejną kopię.

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik – psycholog pracujący w biznesie.

3 comments

  1. Kurczę, wpis naprawdę dał mi do myślenia. Teraz muszę się umówić sama ze sobą na sesję kreatywności 🙂
    Faktycznie wydaje mi się, że wszyscy robią to samo, te same schematy, tylko… zazwyczaj właśnie te schematy działają. Teraz właśnie pytanie, co zrobić, żeby wyjść poza schemat, ale i tak generować dobre wyniki 🙂 Bo właśnie trochę tak siebie postrzegam, jak taki spóźniony tramwaj. Wszyscy mają już kursy on-line, a ja dopiero planuję. Może jak go wypuszczę, to już nikt nie będzie robił kursów on-line?

  2. Masz rację to trudna sprawa. Z jednej strony schematy działają, ale z drugiej strony muszą pasować do naszego sposobu działania. Jeżeli coś ewidentnie do Ciebie nie pasuje, to nawet jak byłoby to skuteczne, pewnie w dłuższej perspektywie nie byłabyś zadowolona. Może nie jesteś jeszcze gotowa na kursy online (sam się z tym zmagam)? A może jesteś gotowa na coś zupełnie innego, czego jeszcze na rynku nie ma, albo było i minęło? Czasami trzeba zamienić ten tramwaj na rower, aby zobaczyć inną perspektywę tego co robimy. Dużo się ostatnio zastanawiam nad tym, jak wyjść poza schemat i zamiast kierować się trendami, wyznaczać własne. Mogą być w końcu skuteczne tylko dla mnie, prawda?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *