Wiele osób, które interesuje się rozwojem osobistym albo psychologią, skupia się wyłącznie na rozwoju mentalnym. Wydaje im się, że samym myśleniem mogą zmienić swoje życie i wzmocnić własną psychikę. Zapominają jednak, że ciało i psychika to jedność. Jeżeli nie dbasz o swoje ciało i mózg, cierpi na tym Twoja kondycja psychiczna. Sprawdź, jak możesz to zmienić.

Zdrowy mózg to silna psychika

Wyobraź sobie, że człowiek jest podobny do komputera. Twoja psychika, jest jak oprogramowanie, które wykonuje konkretne działania, takie jak obliczanie tabelek w Excelu, czy słuchanie muzyki. Twoje ciało jest jak wszystkie podzespoły, takie jak dysk twardy, procesor i pamięć RAM.

Kiedy wkraczasz w świat rozwoju osobistego, skupiasz się najczęściej na rozwoju swojego mentalnego oprogramowania. Uczysz się różnych technik i wykonujesz ćwiczenia, które mają pomóc Ci w lepszym zarządzani własnymi myślami. Problem jednak w tym, że Twoje mentalne programy zależą od kondycji Twojego ciała.

Jeżeli nie dbasz o nie, to nawet najlepsze oprogramowanie nie pomoże Ci dokonać zmian w życiu. Zanim będziesz gotowa korzystać ze swojego nowego oprogramowania, musisz wzmocnić swoje ciało. Każde dziecko wie, że najnowsze gry nie będą działały na komputerze sprzed dekady. Z mózgiem jest tak samo.

Kiedy zadbasz o swój mózg, od razu odczujesz zmiany w psychice. Jest to jedna z najprostszych technik, o których większość z nas nie wie. Zmiana nawyków żywieniowych, aktywność fizyczna i dobry sen, mogą zdziałać cuda. Dziś zdradzę Ci kilka sposobów na to, jak możesz wzmocnić swój mózg i dzięki temu wesprzeć w rozwoju swoją psychikę.

Jestem pewien, że kiedy tylko zaczniesz się stosować do tych zaleceń, od razu zmieni się Twoje nastawienie psychiczne. Kiedy zaczniesz dbać o swój mózg, poprawi się Twój nastrój. Będziesz miała dużo więcej energii do życia, a także rozbudzisz w sobie nowe pokłady motywacji. Brzmi zachęcająco? Chcę Ci pokazać, że to nie jest wcale takie trudne.

Dlaczego warto zadbać o swój mózg?

Twoja psychika zależy w dużej mierze od kondycji Twojego mózgu. Większość z nas tego nie docenia i dlatego szukamy stale magicznych sposobów na wprowadzanie zmian do swojego życia, zamiast skupić się na tym co jest tak blisko.

Kiedy poprawisz stan i funkcjonowanie Twoich neuronów w mózgu, poprawi się Twój nastrój. Szybciej będziesz się regenerować i dużo łatwiej będzie Ci opanować emocje. Może się też zmienić Twoje podejście do stresujących sytuacji.

Zdrowy i silny mózg jest związany z rezyliencją, o której pisałem dokładnie w artykule: Czy każdy ma siłę, aby odbić się od dna i od czego to zależy? Rezyliencja może być dla Ciebie sposobem na rozwiązanie problemów, z którymi do tej pory nie potrafiłaś sobie poradzić.

Dobra kondycja mózgu oznacza, że będziesz potrafiła się skupić. Wpłynie to na Twoją pamięć i kreatywność. Mózg w dobrej kondycji ułatwia naukę, bo jest po prostu bardziej wydajny i chłonny. Kiedy zaczynasz o niego dbać, poprawia się kondycja całego ciała i wzrasta Twoja odporność. Jak możesz to zrobić?

Zadbaj o dobry sen

W dzisiejszym świecie lekceważymy znaczenie snu. Wydaje nam się, że możemy rozciągać swoją dobę w nieskończoność. Jednak to najczęściej odbija się na naszym zdrowiu. Sen dodaje Ci sił i pomaga w regeneracji mózgu. Kiedy zaczyna Ci go brakować, Twoje zdolności poznawcze, takie jak myślenie, zapamiętywanie i skupienie uwagi, zaczynają się drastycznie pogarszać.

Sen oczyszcza nasze ciało i pomaga w redukcji stresu. Kiedy śpimy zbyt mało, w naszym ciele pojawia się coraz więcej kortyzolu, czyli hormonu stresu. W ten sposób wyniszczamy swój organizm i wpływa to podejmowane przez nas decyzje. Kiedy czujemy presje i jesteśmy bardziej zestresowani, zaczynamy popełniać błędy. A wszystko może się zacząć od kilku nieprzespanych nocy.

Ile snu potrzebujemy? Jest to sprawa dość indywidualna. Zakłada się, że średnio dorosły człowiek powinien spać od 7 do 8 godzin, ale niektórzy potrzebują trochę więcej snu i warto mieć tego świadomość. Kiedy śpimy mniej, jesteśmy bardziej narażeni na problemy ze zdrowiem psychicznym i fizycznym. Jest to związane z niewłaściwą regeneracją naszego mózgu, który nie ma po prostu wystarczającej ilości czasu, aby spokojnie odpocząć.

Żyjemy obecnie na naprawdę wysokich obrotach. Przerabiamy w głowach setki tysięcy informacji. Każdy z nas stale się gdzieś spieszy. To wszystko odbija się na jakości naszego snu. Warto też znać swój chronometr, czyli rytm naturalnego zegara biologicznego. Pisałem o tym w artykule: Jesteś sową czy skowronkiem? Ten podział nie jest już aktualny. Sprawdź kim jesteś naprawdę.

Jeżeli chcesz zadbać o swój sen, powinnaś pamiętać o trzech kluczowych zasadach: ilość, jakość i regularność. Wiesz już, że powinnaś spać około 7-8 godzin (ilość). Jakość Twojego snu zależy od miejsca, w którym śpisz. Wyeliminuj nadmierne hałasy i światło monitorów, abyś mogła zasnąć głębiej i nie wybudzać się zbyt szybko. Zadbaj też o regularność snu, dlatego każdego dnia spróbuj chodzić spać o tej samej porze, nawet w weekendy.

O kilku sposobach na lepszy sen i bardziej produktywny początek dnia możesz przeczytać w artykule: 3 sprawdzone sposoby na lepszy początek dnia. Dowiesz się z niego, dlaczego nie warto zalegać w łóżku i jak zacząć pracować nad swoim oddechem. Myślę, że to może Ci pomóc w dbaniu o lepszą jakość snu.

W zdrowym ciele, zdrowy mózg

Paliwem dla Twojego mózgu jest tlen. Nie ma dla niego nic lepszego, niż regularne ćwiczenia, które pomagają Ci się dotlenić. Jak pokazują badania, mózgi osób, które ćwiczą regularnie, funkcjonują dużo lepiej i to bez względu na wiek.

Ćwiczenia pomagają też redukować stres. Czasami, kiedy przychodzimy naładowani negatywnymi emocjami do domu, nie mamy ochoty na żadne ćwiczenia. Marzymy o tym, aby odpocząć wgapiając się w telewizor lub oglądając serial. Jednak to działa niekorzystnie na nasze ciało. Czasami lepiej jest się zmusić do ćwiczeń, bo wtedy możemy spalić stres, który zalega w naszych ciałach.

Musisz jednak pamiętać, że chodzi mi tu o ćwiczenia, które jest w stanie wykonać każdy. Dla mózgu najlepsze są ćwiczenia aerobowe (tlenowe), które nie mają wysokiej intensywności. Może to być szybki marsz, jazda na rowerze, pływanie, nordic walking, albo bieganie w wolnym tempie.

Jak sprawdzić, czy ćwiczysz z odpowiednią intensywnością? Jest to bardzo proste. Ćwiczenia aerobowe najlepiej wykonuje się wtedy, kiedy ćwiczysz w takim tempie, aby swobodnie rozmawiać z drugą osobą. Jeżeli łapie Cię zadyszka, zwolnij.

Musisz poszukać swojego właściwego tempa. Lepiej zacząć od mniejszej intensywności i stopniowo ją zwiększać. To Twój trening dla mózgu i ciała, dlatego najważniejsze, aby był on przyjemnością. Jeżeli narzucisz sobie za wysokie tempo, Twój mózg się nie dotleni, a Ty jesteś narażona na kontuzje. Nie przesadzaj z intensywnością treningów, a skup się raczej na regularności.

Każdy z nas się zastanawia, ile czasu powinniśmy ćwiczyć. Z badan wynika, że dla poprawy funkcjonowania mózgu wystarczy 150 minut ćwiczeń tygodniowo. Jeżeli ćwiczysz codziennie, wystarczy zaledwie 20 minut. Jeżeli ćwiczysz 5 razy w tygodniu, na trening wystarczy Ci 30 minut. To niewiele w porównaniu z korzyściami, które pojawią się bardzo szybko.

Dieta idealna dla Twojego mózgu

Twój mózg poza tlenem, potrzebuje również właściwych składników odżywczych. Badania pokazują, że dieta śródziemnomorska jest korzystna dla naszego zdrowia i mózgu. Opiera się ona głównie na owocach i warzywach. Do tego ważne są tu ryby, produkty pełnoziarniste, orzechy i rośliny strączkowe. W umiarkowanych ilościach spożywa się w tej diecie drób, jajka i niskotłuszczowy nabiał.

W diecie śródziemnomorskiej ograniczamy spożycie czerwonego mięsa. Unikamy też wszelkich produktów przetworzonych i fast foodów. Warto też pamiętać o ograniczeniu spożywania słodyczy i napoi gazowanych. Tak skomponowana dieta, może wpłynąć pozytywnie na Twój mózg.

Zadbaj o to, aby w Twojej diecie nie zabrakło przeciwutleniaczy. Będą one ochronić Twoje komórki nerwowe przed nadmiernym stresem i spowolnią proces starzenia się organizmu. Pamiętaj o częstym piciu. Najlepsza będzie woda, bez dodatkowych substancji słodzących. Pij od 2 do 3,5 litra dziennie. Nawodnienie wpływa na kondycję Twojego mózgu. Kiedy jesteś odwodniona, możesz mieć naprawdę podły nastrój.

Nie objadaj się za bardzo. Lepiej zjeść mniej, niż czuć się później ociężale. Pamiętaj, że sygnał o tym, że jesteś najedzona, dochodzi do mózgu z opóźnieniem. Jeżeli kończysz posiłek, ale nie czujesz się jeszcze w pełni najedzona, to chwilę poczekaj. Mózg dostanie sygnał, a Ty będziesz czuła się najedzona, ale nie przejedzona. Kto o tym zapomina, często ma problemy z nadwagą.

Sól i cukier, to biała śmierć. W naszym codziennym jedzeniu znajduje się ogromna ich ilość. Staraj się rozsądnie do tego podchodzić. Nie jedz niezdrowego jedzenia, które jest mocno przetworzone, bo w nim znajduje się najwięcej soli. Unikaj tych składników, kiedy tylko możesz.

To tylko skrótowe informacje na temat diety dobrej dla Twojego mózgu. W Internecie znajdziesz całą masę innych źródeł, z których możesz korzystać. Najważniejsze jednak, aby zachować zdrowy rozsądek. Skrajności są zawsze niekorzystne, dlatego dbaj o swoją dietę, ale nie stawaj się kolejną wojowniczką, która dałaby się zabić za zdrowe odżywianie.

Twój mózg Ci za to podziękuje

Jeżeli zadbasz o sen i zaczniesz regularnie ćwiczyć, a także zmienisz swoją dietę, Twój mózg Ci za to szybko podziękuje. Wprowadzając dobre nawyki do swojej codzienności, będziesz po prostu lepiej się czuła fizycznie i psychicznie.

Twój mózg reguluje nastrój i sposób, w jaki radzisz sobie z emocjami. Jest również odpowiedzialny za rezyliencję, która pomaga Ci radzić sobie nawet z największymi trudnościami. Tylko dbając o mózg, możesz zacząć rozwijać swoją psychikę. W innym wypadku nie masz szans dokonać zmian, które będą trwałe.

Zastanów się, co powinnaś zmienić w swoim codziennym życiu jeżeli chcesz, aby Twój mózg był w lepszej kondycji. Zacznij od tego, co najbardziej zaniedbujesz. Przestań zarywać noce i zadbaj o miejsce, w którym śpisz. Zacznij świadomie planować swoje posiłki. Rusz się czasem z domu i pooddychaj świeżym powietrzem. To niby niewiele, ale szybko odczujesz poprawę. Jestem tego pewien.

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik – psycholog.


Więcej ciekawostek ze świata psychologii i rozwoju osobistego, znajdziesz na moim Facebooku: Psychologia, związki i rozwój osobisty.