Strona główna » Jak sobie radzić ze stresem?

Jak walczyć ze stresem?

Jak sobie radzić ze stresem?

Każdy ma swoje sposoby na stres. Niektóre działają lepiej, a inne przynoszą więcej szkody niż pożytku. Stres towarzyszy nam ciągle w naszym życiu. Coraz trudniej jest nam złapać dystans i uspokoić myśli. Czy nasze życie musi być takie stresujące?

Co to jest stres?

Jeżeli uważasz, że stres nie wpływa na Twoje życie, to grubo się mylisz. Jednak wielu z nas wpada w inną pułapkę. Bagatelizujemy rolę stresu, ponieważ zupełnie nie rozumiemy tego zjawiska. Zastanówmy się więc nad tym, czy tak naprawdę jest stres?

Najczęściej postrzegamy stres jako coś zewnętrznego. Jakaś sytuacja, która wpływa na nasze samopoczucie. Czy jest to kłótnia z partnerem, czy trudna rozmowa z szefem, traktujemy stres jako coś poza naszą kontrolą.

Jednak to tylko połowa prawdy. Stres nie jest związany z jakimś konkretnym bodźcem, którego możemy tak po prostu uniknąć. Stres to nasza interpretacja danej sytuacji. To sposób, w jaki myślimy o danym zdarzeniu.

Musisz zdawać sobie z tego sprawę, ponieważ zrozumiesz wtedy, że stres może niszczyć Twój organizm jeszcze długo po tym, jak zdarzyło Ci się coś przykrego. Czasami nasza pierwsza reakcja nie jest na tyle silna, aby mogła nam zaszkodzić. Jednak sami, we własnych głowach, zaczynamy się „nakręcać” i nasze ciało zaczyna wypełniać uczucie stresu.

Wielu z nas doszło w tym do perfekcji. Potrafimy tak mocno zestresować się sytuacjami, które wydarzyły się w przeszłości, że trudno jest nam myśleć o życiu codziennym. Co więcej, potrafimy sobie wyobrazić trudne zdarzenia w przyszłości, co nas całkowicie paraliżuje. Jesteśmy mistrzami w wywoływaniu stresu we własnym organizmie.

Każdy z nas ma na to całą masę sposobów. Niektórzy skupiają się na tym co im nie wyszło i przenoszą porażki z jednej dziedziny na dowolną sferę swojego życia. Niektórzy potrafią nawet poczuć porażkę, której nigdy nie doświadczyli. Dlaczego działamy w taki sposób?

Po co nam ten cały stres?

Jeżeli świat byłby idealny, to stres byłby dla nas wyjątkową wskazówką. To taki sygnał alarmowy, który miałby się pojawiać w momencie, w którym potrzebujemy większej mobilizacji. I tak rzeczywiście się dzieje, jeżeli potrafimy zachować odpowiedni balans między sytuacją stresową, a relaksem.

Jednak kto w dzisiejszym świecie dba o taką równowagę? Kto ma na to czas? Kto ma chęć na to, aby skupiać się na własnych odczuciach? W takich momentach pojawia się problem. Spychamy własne myśli daleko w głąb naszej psychiki. Udajemy, że wszystko jest w porządku.

Oszukujemy się, że wcale nie czujemy się zestresowani. Uważamy, że przecież każdy tak ma i każdy żyje w taki właśnie sposób. Pozwalamy naszym myślom pędzić bezustannie w różnych kierunkach. Nie potrafimy tego zatrzymać, zwolnić i odpocząć.

Stres przestaje być dla nas sygnałem ostrzegawczym, ponieważ stale towarzyszy nam w życiu. Nie mamy nawet chwili, w której potrafimy się całkowicie zrelaksować. Zaczyna to wpływać na jakość naszego życia. Czujemy się rozdrażnieni i mamy złe samopoczucie. Czasami nawet nie wiemy dlaczego.

Jeżeli żyjemy w ciągłym stresie, nasze ciało odczuwa ciągłe napięcie. To bardzo wyczerpujące. Wpływa to na naszą koncentrację i zdolność do skupienia uwagi. Czasami przez to ciągłe napięcie, potrafimy wybuchnąć złością w reakcji na mało istotną sprawę.

Jesteś rozdrażniona. Zbyt często się irytujesz. Przyłapujesz się na ciągłym powtarzaniu złych nawyków. Tak oddziałuje na Twoje życie stres. Musisz w końcu coś z tym zrobić, bo w pewnym momencie nie będziesz miała siły dalej tak żyć.

Jak możesz sobie poradzić ze stresem?

Walka ze stresem zaczyna się od uświadomienia sobie, że stres naprawdę niszczy Twoje życie. Jeżeli będziesz tego świadoma, musisz poszukać swoich największych stresorów. Są to sytuacje, które wywołują w Tobie uczucie stresu. Mogą to być miejsca, zdarzenia, a nawet osoby.

Aby wygrać walkę ze stresem, musisz zrozumieć w jakich sytuacjach się on pojawia. Zacznij zwracać większą uwagę na swój stan emocjonalny. Jeżeli czujesz się zestresowana, rozdrażniona lub poirytowana, zastanów się co się przed chwilą wydarzyło.

Każdy z nas ma takie miejsca, w których dużo szybciej może się zestresować. Wiele osób myśli, że stresują się najbardziej w pracy. Jednak wielu z nich nie zdaje sobie sprawy, że największy stres wywołuje u nich sama droga do pracy.

Przyjeżdżają do pracy już zestresowani i naładowani złymi emocjami. Wszystko idzie im gorzej i myślą, że chodzi o samą pracę. Jednak sama droga wpłynęła już na ich stan, czego najczęściej nie są świadomi. Podobnie może być z drogą z pracy do domu. Jeżeli stoisz w korkach, albo masz jakieś inne trudności, może to wpłynąć na Twoją kondycję psychiczną.

Taki stres przenosisz na kolejne sfery swojego życia zupełnie nieświadomie. Wracasz do domu zmęczona i zestresowana. Zamiast cieszyć się z czasu z bliskim, czujesz się spięta w ich towarzystwie. Najważniejsze, aby sobie w takiej sytuacji uświadomić, że nie zawsze to co uważamy za stresujące, naprawdę takie jest.

Często w nerwach i emocjach nie dostrzegamy prawdziwego źródła stresu. Warto go poszukać, bo tylko wtedy możesz coś z nim zrobić. Musisz znać swojego wroga, abyś mogła go pokonać. Rozwijanie samoświadomości pomaga w walce ze stresem. Warto również zaplanować co w stresującej sytuacji powinnaś zrobić.

Musisz przygotować sobie sposób radzenia ze stresem, jeszcze zanim się zestresujesz. Jeżeli Twoje ciało będzie już spięte, a Twoje emocje będą już wzburzone, nie wymyślisz nic pożytecznego. Dlatego w walce ze stresem, tak ważne jest wcześniejsze przygotowanie.

Znajdź swój sposób na obniżenie stresu. Niektórzy wykonują ćwiczenia oddechowe. Inni włączają w stresującej sytuacji muzykę. Zastanów się, czy wolisz sobie radzić ze stresem w samotności, czy w towarzystwie innych osób. Zdziwiłabyś się, jak skuteczny w walce ze stresem może być zwykły telefon do kogoś bliskiego. Takie omówienie danej sytuacji może Ci pomóc rozładować emocje.

Jednak pamiętaj, aby skupić się na szukaniu takich sposobów jeszcze przed stresującym zdarzeniem. Kiedy wpadniesz już w spiralę negatywnych emocji, będzie już za późno. Aby skutecznie walczyć ze stresem, musisz się do tego przygotować.

Wnioski?

Stres jest obecny w życiu każdego z nas. Musisz być świadoma, jak wiele negatywnych skutków, niesie za sobą zbyt długie odczuwanie stresu. Póki stres jest dla Ciebie tylko wskazówką (sygnałem alarmowym), to wszystko jest w porządku.

Jednak jeżeli stres zaczyna wdzierać się w każdą przestrzeń Twojego życia, musisz coś z tym zrobić. Zacznij od pracy nad własną refleksyjnością. Zastanów się w jakich momentach Twojego dnia, pojawia się najwięcej stresu.

Zaplanuj sposoby radzenia sobie ze stresem zanim się on pojawi. Możesz znaleźć kilka takich sposobów, aby sprawdzić, który z nich działa najlepiej. Nie każdy ze sposobów może być skuteczny w każdej sytuacji. Warto mieć jakieś koło ratunkowe.

Staraj się dbać o równowagę w swoim życiu. Zadbaj o czas wolny i chwilę relaksu. Twoje ciało musi odpocząć od tego ciągłego napięcia. Zastanów się jak spędzałaś do tej pory swój wolny czas. Czy były to przyjemne chwile?

Nad stresem można zapanować. Nie jest to łatwe, szczególnie, że żyjemy w tak szybko zmieniającym się świecie. Czasami musisz zwolnić, aby mieć chwilę czasu na refleksję. Zacznij być świadoma swoich stresorów. Zastanów się gdzie, kiedy i z kim, najczęściej czujesz się zestresowana. Uświadomienie sobie roli stresu, jest najważniejszym krokiem do poprawy jakości Twojego życia.

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik – psycholog.


Chcesz popracować nad własną samoświadomością? A może potrzebujesz chwili wytchnienia i refleksji? Zapisz się na darmowy kurs online Podstawy Rozwoju Osobistego. Ten kurs pomoże Ci złapać odrobinę dystansu.


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *