Nie doceniamy tego co robimy na co dzień. Wiele rzeczy robimy całkowicie automatycznie i bezrefleksyjnie. Jednak to właśnie te rzeczy najczęściej kształtują nasz charakter i sprawiają, że znaleźliśmy się dokładnie w danym miejscu. Dlatego zamiast myśleć o zmianie swojego życia, zacznij zmieniać swoje zachowania. To jedna z najskuteczniejszych metod pracy nad sobą.

Kim jesteś?

Jesteś zbiorem doświadczeń. Na Twoją psychikę miały wpływ osoby, które pojawiły się w Twoim życiu. Ukształtowali Cię rodzice, nauczyciele, przyjaciele i wrogowie. Jesteś pochodną wszystkiego co robiłeś, czułeś i myślałeś.

Twoje przekonania nie wzięły się z powietrza. Nie wyssałeś ich z mlekiem matki. Twoje przekonanie i sposób w jaki patrzysz na świat ewoluował już wiele razy. Często nie jesteś nawet świadomy, jak wiele wartości zmieniło się w Twoim życiu.

Nie jesteś również świadomy, że na Twoje obecne życie mają wpływ drobne rzeczy, które robisz codziennie. To takie małe nawyki, które towarzyszą Ci od jakiegoś czasu. Nie skupiasz się na nich. One po prostu są i kierują Twoim zachowaniem.

Ścielenie łóżka zaraz po wstaniu. Mycie zębów po każdym posiłku. Palenie papierosów w stresujących sytuacjach. Rozładowywanie negatywnych emocji na najbliższych. Jedzenie w ciągłym pośpiechu. Notoryczne spóźnianie się na spotkania. Przeglądanie poczty email co pięć minut. Myślisz, że wykonując automatycznie jedną z tych czynności, nie ma to wpływu na Twoje życie? Tu bardzo się mylisz.

Tak naprawdę jesteśmy tym CO robimy. Nie da się oszukać nawyków, które ciągle przewijają się w Twoim życiu. Masz szczęście, jeżeli Twoje nawyki są dobre i sprzyjają Twojemu rozwojowi. Masz pecha, kiedy negatywne nawyki zaczynają przejmować kontrolę nad Twoim życiem i wpędzają Cię w spiralę złych wyborów.

To kim jesteś, często nie zależy od tego co o sobie myślisz, ale od tego co konkretnie robisz. Czym częściej powtarzasz jakieś zachowanie, tym mocniej się z nim utożsamiasz. Na poziomie świadomym możesz się oszukiwać, przychodzi nam przecież z coraz większą łatwością. Jednak na poziomie zachowań jesteś prawdziwym sobą. Czasami jest Ci z tego powodu przykro, a czasami się po prostu tego wstydzisz. Jednak na poziomie zachowań jesteś sobą, czy tego chcesz czy nie.

Nawyki, które decydują o Twoim szczęściu

Możesz sobie wmawiać, że dbasz o zdrowie. Możesz przekonać do tego wszystkich znajomych i nową dziewczynę, którą właśnie podrywasz. Możesz znać wszystkie zasady zdrowego odżywiania i mieć ułożony plan treningowy na najbliższy rok. To jednak nic nie znaczy, jeżeli w Twoim zachowaniu nie ma nawyków, które pomagają Ci dbać o zdrowie.

Znam wielu mężczyzn, którzy na poziomie świadomym udają, że dbają o swoje zdrowie. Jednak ich zachowanie pokazuje coś zupełnie innego. Stresy zapijają alkoholem. Nie dbają o higienę snu, bo wydaje im się, że to strata czasu. Nie przywiązują uwagi do dbania o trwałe i szczęśliwe relacje. Ich zachowanie wyraźnie niszczy im zdrowie. To właśnie rozdźwięk, który pojawia się często w naszym świecie.

Mówisz jedno, robisz drugie. Jak myślisz, co wpływa na Ciebie mocniej? Twoje nawyki są jednym z najsilniejszych elementów Twojej tożsamości. Czym częściej coś robisz, tym mocniej jest to zakorzenione w Twojej psychice. Takie przyzwyczajenia trudno zmienić.

Dlatego jeżeli raz zdarzyło Ci się upić do nieprzytomności po ciężkim dniu w pracy, to nie masz jeszcze problemu. Ale jeżeli zdarza Ci się taka sytuacja raz na tydzień lub nawet raz na miesiąc, możesz być pewny, że w dłuższej perspektywie coraz trudniej będzie Ci z tym walczyć.

Nikt nie zostaje sportowcem po jednej wizycie na siłowni. Nikt nie zostaje siatkarzem po rozegraniu jednego meczu na plaży. Nikt nie zostaje alkoholikiem po jednym drinku. Nie zmienisz swojego życia w jeden dzień. Jednak powtarzając jakieś zachowanie wystarczająco dużą ilość razy, staniesz się takim człowiekiem, który działa dokładnie w taki sposób.

To nie są czary. Zachowania, które powtarzają się w Twoim życiu decydują o tym KIM JESTEŚ. Twoje nawyki doprowadziły Cię do miejsca, w którym się obecnie znajdujesz. Teraz możesz sobie zadać pytanie, czy to miejsce Ci się podoba? Czy jesteś szczęśliwy? A może w końcu chcesz coś zmienić?

Zmień zachowanie, a zmieni się Twoje życie

Jedyną naprawdę skuteczną metodą wprowadzania zmian w życiu, jest moim zdaniem metoda małych kroków. Dzięki niej zmieniasz się stopniowo, dzień po dniu. Bez pośpiechu i zbytniej napinki. Wymaga to jednak wytrwałości i cierpliwości, co niestety dla wielu osób jest zbyt dużym obciążeniem.

Aby dokonać życiowych zmian, potrzebujesz wprowadzić do swojej codzienności mikrozmiany. To takie drobnostki, które w pojedynkę wyglądają niepozornie. Ich siła ujawnia się dopiero w momencie, kiedy zaczną się kumulować. Jedna mikrozmiana to za mało, aby odmienić Twoje życie. Ale sto mikrozmian może już nieźle namieszać. I właśnie na tym warto się skupić.

Każde podjęte działanie sprawia, że małymi krokami stajesz się człowiekiem, który charakteryzuje się takim działaniem. Jeżeli nałogowo zaglądasz do skrzynki mailowej, albo ciągle skrolujesz Facebooka, to w ten sposób tworzysz w sobie nawyk prokrastynacji i marnujesz swój czas. Dobrze wiem, że większość z nas ma z tym problem.

Myślimy o życiowych zmianach w zły sposób. Zaczynamy od myślenia i przekonywania samych siebie na poziomie świadomy. Mielimy w głowach argumenty za i przeciw. Jednak dopóki nie wpłynie to na Twoje zachowanie, nic nie będziesz z tego miał.

Przykładowo jeżeli chcesz się rozwijać, zaczynasz szukać książek na ten temat. Szukasz szkoleń i specjalistów na konsultacje indywidualne. Szukasz blogów o tej tematyce i kanałów na YouTube. Tak wiele czasu spędzasz na procesie gromadzenia wiedzy, że nie masz czasu jej przyswajać. Nie masz czasu na czytanie książki. Nie potrafisz zdecydować się na konkretne szkolenie. Zamiast czytać artykuły na blogu, skupiasz się wyłącznie na nagłówkach.

Właśnie dlatego ludzie najczęściej utykają na etapie poszukiwań „cudownej recepty”. Widać to wyraźnie w sytuacji, kiedy szukasz swojego systemu na zarządzanie czasem. Zamiast skupić się na jednym systemie i go przetestować, ciągle szukasz systemu, który będzie wydawał Ci się bardziej skuteczny.

Takie działanie nie ma sensu. Dlatego jeżeli chcesz cokolwiek zmienić w swoim życiu, skup się najpierw na działaniu, a później będziesz miał czas na świadomą analizę. Pomyśl przez chwilę o tym jaką osobą chcesz się stać. Szybko podejmij decyzję. Później pomyśl o zachowaniach takiej osoby.

Przykładowo chcesz stać się mężczyzną, który ma fajny i poukładany związek. Jak zachowuje się taka osoba? Od czego zaczyna swój dzień? Co taka osoba zrobiła zanim zbudowała ten związek? W Twojej sytuacji może to oznaczać, że zanim zbudujesz związek, musisz poznać więcej osób. Musisz zacząć wychodzić do ludzi. Musisz też uporać się ze swoją chorobliwą zazdrością, która już nieźle namieszała w przeszłości.

Musisz skupić się na zachowaniach osoby, którą chcesz się stać i po prostu zacząć je wprowadzać do swojej codzienności. Niby to brzmi banalnie, ale właśnie tu jest cała moc tej metody. Większość osób tego nie robi, bo wydaje im się to zbyt łatwe. A tak naprawdę jest to cholernie trudne, bo walka z własnymi nawykami i przyzwyczajeniami bywa bolesna i kosztowna.

Zmień swoje życie zmieniając swoje zachowanie. Samo myślenie tu nie wystarczy. Zacznij udowadniać samemu sobie, że jesteś osobą jaką chcesz być. W innym wypadku Twoje negatywne nawyki dalej będą Cię blokowały. Nadal będziesz w tym samym i smutnym miejscu. Czy naprawdę tego chcesz?

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik – psycholog.

Zapraszam Cię po więcej inspiracji na mojego Facebooka: Psychologia, związki i rozwój osobisty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here