Właśnie przyszła… Nowa, świeża i pachnąca. „Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament” pod redakcją Macieja Dutko. Zamówiona w przedsprzedaży, dotarła właśnie na miejsce. Jakie są pierwsze wrażenia?

Muszę przyznać, że skorzystałem z przedsprzedaży, praktycznie w ostatnim momencie. Wszystko za sprawą podcastu Mała Wielka Firma, gdzie Maciek Dutko opowiadał tym jak powstała „Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament”.  I niech mi teraz ktoś powie, że podcasty nie sprzedają. Myślę, że było wiele takich osób, co po wysłuchaniu podcastu MWF kupiło tę książkę.

Muszę przyznać, że projekt, w który było zaangażowanych 60 osób, zrobił na mnie ogromne wrażenie. Jak opowiadał Maciek Dutko, można śmiało powiedzieć, że żaden z autorów na tej książce nie zarobił. Przypomnę, że autorami są wybitni specjaliści, którzy nie mają zbyt wiele wolnego czasu. Dlaczego więc z takim zaangażowaniem, poświęcili się projektowi, jeżeli z góry było wiadomo, że nie mogą liczyć na grube miliony?

Dochodzimy tu do bardzo ważnego etapu w życiu. Każdy z nas, chce zostawić coś po sobie. Niektórzy nazywają to naszą osobistą spuścizną, naszym osobistym dziełem. Jak pisał ostatnio Andrzej Tucholski, dzieląc się z innymi swoją wiedzą, możemy wpłynąć pozytywnie na świat. Myślę, że to właśnie z tego powodu, czyli z chęci dzielenia się z innymi, powstała tak znakomita książka. Jak pisze Maciek Dutko „Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament” to 120 rozdziałów tematycznych i blisko 800 stron. Z punktu biznesowego, to nie mogło się udać. Jednak patrząc szerzej na ten projekt, wiem że udał się on znakomicie. Myślę, że „Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament” to kolejny kamień milowy w rozwoju e-biznesu w Polsce.

Zastanawiałem się, czy warto wymienić wszystkich autorów z imienia i nazwiska. Myślę, że warto podziękować każdemu z nich, dlatego chętnie ich przedstawię. Autorami książki „Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament” są: Michał Bąk, Daniel Bossy, Wojciech Bryzek, Rafał Brzoska, Mateusz Chłodnicki, Piotr Chmielewski, Marcin Cichoń, Konrad Cioczek, Marcin Cisek, Jakub Cyran, Monika Czaplicka, Dawid Dudek, Jacek Dudzic,Maciej Dutko, Piotr Dywański, Marcin Godlewski, Dominik Homa, Jason Hunt, Marek Jankowski, Jakub Jasiński, Katarzyna Jeznach, Jacek Kotarbiński, Paweł Królak, Paweł Krzyworączka, Artur Kurasiński, Maciej Lewiński, Marcin Łukiańczyk, Artur Maciorowski, Monika Mikowska, Piotr Motyl, Rafał Namieciński, Robert Okulski, Piotr Oracz, Katarzyna Pełeszuk, Marcin Pieleszek, Adam Pioch, Marcin Piwowarczyk, Michał Połetek, Dariusz Puzyrkiewicz, Krzysztof Rdzeń, Katarzyna Ryfka-Cygan, Rafał Sadłowski, Michał Sadowski, Paweł Sala, Grzegorz Schwarz, Marcin Skowroński, Mirosław Smużniak, Jakub Sobczak, Michał Spławski, Dawid Starzykiewicz, Barbara Stawarz, Jakub Szajdziński, Piotr Szulczewski, Piotr Szymczak, Mariusz Wesołowski, Mikołaj Winkiel, Izabela Wisłocka, Marcin Wsół, Karol Zieliński. Książka powstała pod redakcją Macieja Dutko. Chciałbym wszystkim autorom podziękować. Szczególnie dziękuję również Maćkowi Dutko, za to, że dbał o to, aby ten projekt dokończyć w zaplanowanym czasie. Dziękuję Wam za tę pracę, bo myślę, że efekty będziecie widzieć już niedługo.

biblia-e-biznesu-2-autorzy-768x291

Znalazłem nawet ciekawe zdjęcie wszystkich autorów na stronie Macieja Dutko. Zapamiętajcie dobrze ich twarze , bo są to osoby, które kreują i rozwijają nasz polski e-biznes.

Co znajdziemy w samej Biblii e-biznesu 2? Myślę, że przede wszystkim odpowiedź na pytanie, gdzie się obecnie znajduje e-biznes w Polsce. Czy od ostatniej publikacji Biblii e-biznesu zmieniło się wiele? Wydaje się, że tak. Widać to po tematach, które z obecnego wydania wypadły. Pojawiły się też nowe tematy i nowi autorzy. I chyba nikt nie ma wątpliwości, że konkurencja na naszym e-rynku jest dużo większa. Samo obniżanie ceny już nie działa. Można nawet powiedzieć więcej, wojna cenowa popsuła polski e-biznes i wytworzyła niebezpieczne nawyki u konsumentów. Czas skończyć z takim podejściem i zastanowić się nad nowymi rozwiązaniami. Jak możemy konkurować na tym rynku? Czy e-biznes to już tylko „czerwony ocean”? Myślę, że w tej książce każdy znajdzie odpowiedź, która pomoże rozwinąć mu własny biznes.

Bardzo ciekawy wydaje się temat startupów w internecie. Myślę, że po hura optymizmie, przyda się dawka konkretnej wiedzy. Wiedzy, która wyprostuje kilka mitów na temat tworzenia startup. Oczywiście znajdziemy tu tematy, które przewijają się w branży od lat. Nazwa i domena dla e-biznesu to temat znany chyba każdemu. Jednak uważam, że jest to temat, który nigdy nie zostanie wyczerpany. Trzeba zauważyć, że na rynku robi się coraz ciaśniej. Warto więc wiedzieć, jaka nazwa gwarantuje nam chociaż cień szansy na to, że wyróżnimy się z tłumu i zostaniemy zapamiętani przez klientów. Crowdfunding – finansowanie i testowanie w jednym, to zupełnie nowy temat. Jednak po sukcesach akcji crowdfundingowych w Polsce, cieszę się, że autorzy postanowili się zmierzyć z tym tematem w książce. Liczę na to, że podejście do crowdfundingu będzie mocno osadzone w polskich realiach. Trochę mi tego brakowało.

Monika Czaplicka podjęła temat, w którym jest wyjątkową ekspertką. Hejt i krytyka to moim zdaniem, główny problem osób początkujących w e-biznesie. Najczęściej hejt odbiera im siłę i motywację, jeszcze zanim ich biznes się rozkręci. Hejt boli zawsze, jednak w miarę nabierania doświadczenia, wiemy jak sobie z nim radzić. Hejt na samym początku, potrafi podciąć nam skrzydła. Myślę, że będzie to jeden z najchętniej czytanych rozdziałów przez osoby, które są na początku swojej przygody z e-biznesem.

Usługi online to temat, który mnie ciekawi najbardziej. Sam planuję rozwój swoich produktów i usług online. Bardzo ciekawi mnie temat e-learningu, ponieważ sądzę, że uczenie się przez internet jest przyszłością. W końcu razem z zespołem, budujemy Polską platformę kursów online – szkoli.pl. Będzie to narzędzie, dzięki któremu każdy będzie mógł podzielić się swoją wiedzą, a dodatkowo będzie mógł na tym zarobić. Obecnie bariera wejścia, czy to technologiczna, czy finansowa, jest zbyt wysoka dla wielu osób, jeżeli chodzi o tworzenie własnych kursów online. Jednak usuwając te bariery, możemy wejść na nowy poziom kursów online w Polsce. Trzymajcie kciuki, bo na pewno będę Was informował o naszym projekcie na bieżąco. Jesteśmy właśnie w fazie pisania narzędzia. Funkcjonalność jest już zaplanowana, więc musimy rozpocząć wdrożenie.

Dochodzimy do tematu e-marketingu. Wydaje mi się, że jest to temat rzeka. Siedzę w tym temacie od kilku lat. Stale się uczę i prowadzę szkolenia dla klientów. Jednak bardzo lubię słuchać innych specjalistów, którzy wypowiadają się z pozoru na ten sam temat. To poszerza horyzonty i ułatwia podjęcie decyzji. W końcu każdy z nas, podchodzi do tego tematu trochę z innej strony. Każdy ma swój sposób na sukces. W obecnych czasach mamy tyle sposobów na komunikację w internecie i na e-marketing, że nie jesteśmy w stanie wszystkiego wykorzystać. Trzeba więc dobrać właściwe narzędzia, do specyfiki problemu, który staramy się rozwiązać. E-marketing zaczyna się od tematów prostych jak właściwy dobór tytułów, a kończy się na tematach związanych z wykorzystaniem Social Media. Jestem osobiście zwolennikiem content marketingu i storytellingu. Chętnie poznam opinię na ten temat, którą prezentują autorzy Biblii e-biznesu 2.

Co tu dużo mówić, „Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament” to pozycja obowiązkowa dla wszystkich osób, które zajmują się działaniami w internecie. To kopalnia wiedzy. To podsumowanie ostatnich zmian w branży. Myślę, że jest to książka, która wyznaczy nowy standard. Szczerze wierzę w to, że „Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament” przyczyni się do rozwoju e-biznesu w Polsce. Pamiętajcie, że autorzy tej książki, podzielili się z Wami własną wiedzą, tylko dlatego, że chcą coś zmienić. Wydaje mi się, że najlepszą nagrodą dla autorów, byłoby podniesienie jakości naszych e-biznesów i wprowadzenie ich na nowy poziom.

Zabieram się więc do czytania. Skonfrontuje swoją wiedzę, z wiedzą wybitnych specjalistów. Osób, które na e-biznesie znają się jak nikt inny. Wiem, że wybór Macieja Dutko, co do osób tworzących Biblię e-biznesu 2, nie był przypadkowy. Jestem mu za to bardzo wdzięczny, bo takiej pozycji książkowej brakowało. Myślę, że będzie to podręcznik akademicki na większości uczelni. Taki must-read dla każdego studenta, zajmującego się światem internetu. Skorzystajmy więc z tej wiedzy. Myślę, że warto.

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik

ps. więcej inspiracji znajdziesz na moim Facebooku: Psychologia, coaching i rozwój osobisty.

4 KOMENTARZE

  1. Patryk, dziękuję serdecznie za tę pozytywną recenzję. Ja również jestem pewien, że czas i energia, jaką w „Biblię e-biznesu” zainwestowała moja ekipa, zaowocuje po prostu lepszym internetem:).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here