Rok 2020 był przełomowy dla światowego i polskiego biznesu. Jeszcze nigdy w tak krótkim czasie nie musieliśmy dokonać tak wielu zmian, na które nie byliśmy do końca przygotowani. Dla wielu firm jedynym ratunkiem była zmiana dotychczasowego sposobu działania i przejście na model pracy zdalnej. Jednak po czasie widać, że tak duża i szybka transformacja biznesu wcale nie jest prosta. Odbija się to zarówno na kondycji finansowej firmy, jak i na kondycji psychicznej pracowników. Jak sobie z tym poradzić?

Czy praca zdalna jest bezpieczna?

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez pracownię ARC Rynek i Opinia na zlecenie Gumtree.pl, przy współpracy z Randstad Polska, ponad 65% osób pracujących zdalnie przekracza swoje standardowe godziny pracy. Pozornie może się wydawać, że nie jest to wcale nic groźnego.

W końcu pracodawcy powinni się cieszyć, że pracownicy pracują po godzinach i starają się nadrobić zaległości. Jednak tak myślą jedynie osoby, które mają skłonności do patrzenia na świat w perspektywie krótkoterminowej. Brak odpowiedniego balansu między życiem osobistym i zawodowym może na dłuższą metę spowodować kryzys mentalny (psychiczny), na który zupełnie nie jesteśmy przygotowani.

Zacieranie się granic między pracą i odpoczynkiem jest niebezpiecznym zjawiskiem, bo prowadzi do przewlekłego przemęczenia, stresu, a w końcu nawet do wypalenia zawodowego. Nikogo nie powinno dziwić, że u osób działających w ten sposób spada zaangażowanie i jakość wykonywanej pracy.

Dlatego nie boję się stwierdzić, że praca zdalna może być niebezpieczna dla zdrowia psychicznego pracowników, kiedy jest wprowadzana bez odpowiedniego planu, procedur i wsparcia ze strony pracodawcy. Nie można w tym obszarze zostawić pracowników samych sobie. A to na barkach pracodawców leży odpowiedzialność za efekty uzyskiwane na home office.

Tak jak do tej pory organizowaliśmy w firmach szkolenia na temat sprzedaży, motywacji, komunikacji i innych kluczowych obszarów biznesowych, tak teraz powinniśmy pomóc pracownikom odnaleźć się w nowych realiach związanych z pracą zdalną. Skuteczna praca zdalna wymaga zupełnie innej organizacji i planu działania. Większość pracowników nie ma odpowiedniej wiedzy i umiejętności, aby z dnia na dzień przestawić się na ten nowy styl działania.

Właśnie dlatego napisaliśmy książkę Jak pracować zdalnie i nie zwariować. Nie mówimy w niej o narzędziach technologicznych, ale o tym, co jest znacznie ważniejsze, czyli o psychice pracowników, którzy muszą poradzić sobie z nagłą zmianą sposobu pracy i organizacji życia. Świadomi pracodawcy już zauważyli ten problem, dlatego nasza książka ma im pomóc w znalezieniu najlepszego rozwiązania.

Co wyróżnia książkę „Jak pracować zdalnie i nie zwariować”?

Takiej książki nie ma jeszcze na polskim rynku, ponieważ podobne pozycje opisują głównie zagadnienia technologiczne (np. narzędzia do pracy online) lub dotyczą głównie świata amerykańskich Start-upów. Nasza książka ma być zrozumiała dla szerszego grona odbiorców, ponieważ firmy z bardzo różnych branż zmagają się obecnie z problemem zmiany modelu pracy na zdalny.

Tylko książka, która zostanie przeczytana, może coś wnieść do naszego życia. Jednak książka będzie przeczytana tylko wtedy, gdy będzie ciekawa, wciągająca i praktyczna. W dzisiejszym świecie żyjemy w ciągłym pośpiechu i mamy poczucie, że na nic nie mamy czasu. Pamiętaliśmy o tym, pisząc książkę Jak pracować zdalnie i nie zwariować i zadbaliśmy o to, aby każdy mógł w niej szybko znaleźć odpowiedzi na nurtujące go pytania w danym momencie.

Naszą książkę możesz porównać do dobrej książki kucharskiej. Jeżeli jesteś głodny, możesz w niej szybko znaleźć coś, co ugotujesz w danym momencie. Jeżeli masz więcej czasu, możesz pogłębić swoją wiedzę kulinarną i przeczytać ją od deski do deski.

Podobnie w naszej książce możesz szybko znaleźć podpowiedzi związane z problemami, które właśnie odczuwasz po zmianie sposobu działania na model pracy zdalnej. Możesz też ją przeczytać w całości, aby jeszcze lepiej zarządzać swoim czasem i poprawić swoją osobistą efektywność, co wpłynie również na Twoją motywację i satysfakcję z pracy.

Aby książka była ciekawa i wciągająca, dodaliśmy do niej kilka sekretnych składników. Dlatego łączymy w niej świat biznesu, psychologii i sportu. Przykładowo opisujemy dokładnie Mistrzowską Strategię Planowania Roberta Korzeniowskiego, którą może zastosować w życiu każdy, kto chce nauczyć się skutecznie wyznaczać i realizować cele. Co ciekawe, tę samą strategię można odnieść zarówno do życia zawodowego, jak i osobistego.

Książka Jak pracować zdalnie i nie zwariować to prawdziwe abecadło, które powinien przeczytać każdy, kto pracuje w modelu pracy zdalnej lub pracy mieszanej. Oczywiście mówimy tu o osobach, które chcą utrzymać swoją skuteczność i zaangażowanie w dłuższej perspektywie czasowej. Naszą książkę adresujemy do osób, które chcą w bardziej świadomy sposób kierować swoim życiem zawodowym, co może przełożyć się na ogólną satysfakcję z życia.

Co jest sekretem skuteczności w pracy zdalnej?

Osoby, które nagle musiały zmienić swój dotychczasowy sposób działania na pracę zdalną, czują się najczęściej zagubione. Ich zachowanie przypomina rzucanie lotkami do tarczy, problem jednak w tym, że mają zawiązane oczy i nie wiedzą, gdzie ta tarcza się znajduje. Właśnie dlatego nawet dobre metody planowania, czy zarządzania swoim czasem, mogą się nie sprawdzać, jeżeli nie będą dostosowane do indywidualnych i osobowościowych potrzeb danej osoby.

Sekret skuteczności i efektywności w pracy zdalnej oraz innych obszarach życia jest prosty w teorii, ale trudniej go zastosować w praktyce. Chodzi tu o dopasowanie właściwych technik do naszych preferencji. Aby to zrobić, trzeba najpierw zrozumieć, że to, co działa u naszego znajomego, nie musi działać w ten sam sposób w naszym przypadku.

Kolejny krok to lepsze zrozumienie siebie i swoich indywidualnych potrzeb osobowościowych. Przykładowo praca zdalna daje nam możliwości dopasowania swojego dnia pracy do naszego wewnętrznego zegara biologicznego (chronotyp). Jednak zanim to zrobimy, musimy najpierw określić swój chronotyp (a są aż 4 możliwości).

Kluczem do skutecznej pracy, która daje nam prawdziwą satysfakcję i nie powoduje wypalenia, jest dobre poznanie siebie i swoich preferencji. Tylko wtedy możemy nauczyć się technik, które będą sprawdzały się w naszym przypadku. Takie podejście chroni nas przed ciągłą frustracją, że u innych coś działa, a u nas jak zawsze się to nie sprawdza.

Dla nas to całkowicie naturalne, że różne techniki pasują do różnych osób. Nie ma niezawodnych i uniwersalnych metod, które sprawdzają się w każdym przypadku. Najważniejsze jest znalezienie takich technik, które są dla nas odpowiednie i łatwe w użyciu. Jednak aby to zrobić, trzeba wiedzieć jak ich szukać.

Każdy, kto przeczyta naszą książkę uważnie może być pewny, że dowie się, które metody i techniki sprawdzą się w jego przypadku, a z których lepiej zrezygnować, bo do niego nie pasują. Z naszych doświadczeń wynika, że wielu pracowników nadal traci cenny czas i energii na walkę ze swoimi słabościami, zamiast skupić się na swoich mocnych stronach i działać zgodnie ze swoimi predyspozycjami. W naszej książce pomożemy takim osobom odkryć ich predyspozycje i nauczymy jak je wykorzystać do poprawy własnej efektywności w pracy

 Czy przeczytanie książki „Jak pracować zdalnie i nie zwariować” wystarczy?

Przeczytanie książki Jak pracować zdalnie i nie zwariować można potraktować jak pierwszy krok dla każdego, kto chce lepiej odnaleźć się w nowych warunkach biznesowych. Dla wielu osób ta wiedza wystarczy, jeżeli zaczną ją stopniowo wprowadzać do swojej codzienności.

Dla osób, które będą chciały dowiedzieć się czegoś więcej, przygotowaliśmy wiele innych materiałów edukacyjnych. Na temat pracy zdalnej prowadzimy szkolenia, wykłady, warsztaty praktyczne, mowy motywacyjne i kursy online. Wiemy, że sporo jest do zrobienia w tym obszarze, bo zmiana zawsze wymaga dobrze przygotowanego planu działania.

Wierzymy, że wielu pracodawców zadba o komfort psychiczny swoich pracowników w momencie transformacji na model pracy zdalnej. Obecnie nie ma chyba ważniejszego obszaru niż kondycja psychiczna pracowników, który w tak znaczącym stopniu byłby związany ze skutecznością i efektywnością firmy.

Wiemy, że zmiany wymagają czasu. Niektóre firmy zrezygnują z przejścia na model pracy zdalnej, inne będą próbowały wprowadzić model pracy mieszanej. Jednak na pewno wiele firm wykorzysta obecną sytuację i spróbuje wyprzedzić konkurencję w tym obszarze. Praca zdalna to nie tylko zagrożenia, ale również ogromne korzyści, które dla wielu firm będą szasną na szybszy rozwój (np. łatwiejszy dostęp do odpowiednich pracowników).

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik – psycholog i autor książki „Jak pracować zdalnie i nie zwariować”

Kup teraz książkę: Jak pracować zdalnie i nie zwariować

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here