Co najczęściej blokuje Cię przed zmianą? Jakie emocje zaczynasz odczuwać, kiedy zaczynasz myśleć o zmianie? Czy zmiana jest czymś naturalnym i regularnie pojawiających się w Twoim życiu? A może nadal wszelkimi sposobami się przed nią bronisz?

Dlaczego boimy się zmian?

Wiesz, że prawie każdy z nas boi się zmian? Ogarnia nas często strach przed nieznanym. Boimy się zrobić ten pierwszy krok w nowym kierunku, bo wydaje nam się, że wszystko się skomplikuje i tylko pogorszymy swoją sytuację.

Wielu z nas wybiera „znane zło”, bo tak jest łatwiej i bezpieczniej. Zmiana zawsze związana jest z emocjami. Pomyśl o strachu, który Cię ogarnia w chwili, kiedy masz zrobić coś całkowicie nowego. Doskonale wiesz, że nie jest to nic przyjemnego i łatwego.

To właśnie taki strach blokuje nas przed zmianami. To właśnie takie nieprzyjemne uczucie niepewności sprawia, że wolimy ze zmianami czekać. Jednak zmiany toczą się zazwyczaj w pewnym przewidywalnym tempie.

Czy znasz 5 etapów zmiany?

W psychologii wyróżniamy kilka etapów, które pojawiają się prawie zawsze w kontekście życiowych zmian. Wytłumaczę Ci te etapy na przykładzie wychodzenia z toksycznej relacji.

Pamiętaj jednak, że te etapy są bardzo uniwersalne i możesz je zastosować w wielu różnych kontekstach. Sam stosuję je w pracy z klientami indywidualnymi i biznesowymi.

Oto 5 etapów, przez które przechodzi osoba, która chce się wydostać z toksycznego związku.

1 – My wcale nie mamy problemu

Jest to etap zaprzeczania problemom. Szukamy wymówek i usprawiedliwień dla partnera, który nie traktuje nas we właściwy sposób. Przymykamy oczy na wiele spraw, które osobie z zewnątrz mogą wydawać się oczywiste.

Jest to najczęściej etap, w którym nie słuchasz innych osób, które próbują Ci pokazać, że tkwisz w toksycznej relacji. Cały czas tłumaczysz swojego partnera i wybielasz go z wszystkich grzechów. Możesz być nawet zła, że Twoi bliscy próbują Ci pokazać, że Twój związek nie wygląda do końca tak, jak miał wyglądać.

Robisz to wszystko, aby uchronić się od rozczarowania. W głębi serca wiesz, że jak zauważysz problem, to będziesz musiała się z nim zmierzyć. To może budzić lęk i dlatego tak wiele osób woli przymykać oczy na krzywdy, które wyrządzają nam bliscy.

2 – A może My jednak mamy problem (coś jest nie tak)

Zaczynasz sobie uświadamiać, że coś niedobrego dzieje się w Waszej relacji. Zaczynasz zauważać coraz więcej toksycznych zachowań partnera i dziwisz się sama sobie, że tak długo przymykałaś na to oczy (tu pojawiają się słynne zdanie „jak ja mogłam być taka ślepa…”).

Jest to etap, w którym pojawia się dużo złości. Jesteś wściekła na samą siebie, że mogłaś dopuścić do takiej sytuacji. Zazwyczaj jednak złościsz się w samotności, bo nie masz jeszcze sił i odwagi, aby skonfrontować się otwarcie z toksycznym partnerem.

Na tym etapie dostrzegasz również, że Twoi bliscy mieli rację i chcieli Cię przed tym ochronić, ale Ty ich nie chciałaś słuchać. Jednak kluczowe jest to, że zdałaś sobie sprawę, że taka relacja Cię wyniszcza. Jest to moment, w którym nie będziesz już potrafiła przymykać na wszystko oczu.

Kiedy już raz zobaczysz w jakim bagnie się znajdujesz, trudno Ci będzie udawać, że wszystko jest w porządku. Można powiedzieć, że to droga w jedną stronę. Kiedy szukałaś wymówek, szczerze wierzyłaś w swoją relację. Teraz jesteś świadoma problemów, z którymi musisz się zmierzyć.

3 – Zbieranie siły (przygotowanie do zmiany)

Z toksycznej relacji nie wyrwiesz się łatwo. Najpierw musisz zebrać siły. Możliwe, że potrzebujesz większej siły psychicznej, aby zrobić ten pierwszy krok. Na tym etapie szukasz informacji i pomocy zewnętrznej. Chętnie czytasz o osobach, które były w podobnej sytuacji i udało im się z niej wyjść.

Na tym etapie musisz wzmocnić się na poziomie mentalnym. Zmiana najpierw zachodzi w Twojej głowie i musisz się na nią przygotować. Właśnie dlatego starasz się znaleźć przykłady osób, które odnalazły w sobie siłę, aby wydostać się z pułapki, którą sama dobrze znasz. To dodaje Ci odwagi i sprawia, że w końcu masz nadzieję na zmianę.

4 – Kości zostały rzucone i zaczyna się zmiana

Wykonujesz pierwszy krok i wiesz, że nie będzie już odwrotu. Wprowadzasz zmianę w życie. Wyprowadzasz się albo zmuszasz toksycznego partnera do wyprowadzki. Odcinasz się od jego wpływu i manipulacji.

To etap, w którym zmieniasz swoje mentalne nastawienie na konkretne działanie. To bardzo ważne, aby wykonać ten pierwszy (często radykalny) krok. Bez działania, którego skutki odczujesz w swoim życiu, możesz utknąć na etapie 3. Niestety wiele osób zmiany dokonuje wyłącznie w głowie, ale nie mają odwagi i siły, aby zmiany dokonać również na poziomie zachowania.

5 – Musisz wytrwać w zmianie

To dla wielu osób bardzo trudny etap. Często wykonanie tego pierwszego kroku jest łatwiejsze, niż wytrwanie w swoim postanowieniu. Twoje życie się zmienia, ale z jakichś powodów wmawiasz sobie, że może powinnaś dać toksycznemu partnerowi drugą szansę? Próbujesz przekonać samą siebie, że tym razem będzie inaczej. Na tym etapie często ulegamy presji zewnętrznej (np. rodzina toksycznego partnera).

Jest to trudny etap, bo wymaga cierpliwości i systematyczności. Kiedy wykonasz pierwszy krok, wszystko zaczyna się dziać dużo szybciej. Jednak na tym etapie, Twoje życie zwalnia i powracają do Ciebie pewne myśli i emocje. Wiele osób ulega na tym etapie i wchodzą ponownie w toksyczny związek, z którego jeszcze nie tak dawno się uwolnili.

Aby wytrwać w zmianie, trzeba cały czas pracować nad siłą swojej psychiki. Nie jest to łatwe, bo siła naszej psychiki wynika z kilku innych cech, które w toksycznej relacji mogły mocno ucierpieć. Siła Twojej psychiki wynika z samooceny, pewności siebie i sposobu w jaki radzisz sobie ze stresem.

Mogłaś zaniedbać te obszary swojego życia, kiedy tkwiłaś w toksycznej relacji. Właśnie dlatego teraz powinnaś zacząć pracować nad wzmocnieniem swojej psychiki. Zastanów się, jak mocno ucierpiała Twoja samoocena i poczucie wartości, przez to tkwienie w toksycznym związku.

Jak wzmocnić swoją psychikę?

Aby zacząć zmianę i wytrwać, musisz wzmocnić swoją psychikę. Chętnie podpowiem Ci jak to zrobić. Przygotowałem dla Ciebie darmowego ebooka „Wzmocnij Swoją Psychikę”. Przeczytaj go i zastanów się, nad którymi pierwiastkami siły psychicznej powinnaś popracować w pierwszej kolejności.

Ten darmowy ebook ma być pierwszą inspiracją, która skłoni Cię do pracy nad wzmocnieniem psychiki. Jeżeli czujesz, że potrzebujesz takiego wsparcia, to sięgnij po mojego ebooka już dziś. Chodzi o to, abyś nie zwlekała z tym zbyt długo, bo z doświadczenia wiem, że każdy boi się zmian i dlatego tak chętnie odwlekamy je w czasie.

Zrób w końcu coś dla siebie i zadbaj o siłę swojej psychiki. Pamiętaj, że ebook będzie pierwszym krokiem do zmiany. Reszta zależy wyłącznie od Ciebie.

Aby pobrać darmowego ebooka, kliknij w tytuł: Wzmocnij Swoją Psychikę”.

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik – psycholog.

Pobierz ebooka