Każdy z nas miewa chwile zwątpienia. Tracimy wtedy pewność siebie i zaczynamy się obwiniać za rzeczy, których i tak nie kontrolowaliśmy. Jak odzyskać wiarę w siebie i zwiększyć poczucie własnej wartości? Jak lepiej czuć się z samym sobą i bez lęku patrzeć w lustro? Oto 5 sposobów, od których możesz zacząć.

Zmień swoje nastawienie mentalne – optymizm jest kluczowy

Osoby, którym brakuje optymizmu, bardzo szybko się poddają. Obwiniają samych siebie za wszystkie porażki (nawet jak nie mieli wpływu na daną sytuację). Nawet jeżeli zdarza się w ich życiu coś dobrego, to szukają drugiego dna (myślą: „zaraz to się wszystko skończy”).

Optymizmu można się nauczyć. Badania psychologiczne od dawna to potwierdzają. Jednak wielu z nas zamyka się na taką możliwość. Naszym głównym problemem są nasze przekonania. Jeżeli wmawiasz sobie, że ludzie nie mogą się zmienić (bez względu na to, co zrobią), to nie masz chęci pracować nad optymizmem.

Tu sprawa jest prosta, zanim zaczniesz pracować nad sobą, musisz zmienić swoje mentalne nastawienie do edukacji. Ludzie naprawdę mogą się zmienić. Poszukaj w swoim otoczeniu pozytywnych przypadków, kiedy ktoś zmienił swoje życie i zaczął być naprawdę szczęśliwy. Jestem pewny, że to dobry trening na początek.

Znajdź ważny dla siebie cel – życie bez planu i pomysłu męczy

Kiedy żyjesz z dnia na dzień, wszystkie dni zaczynają się ze sobą mieszać. Musisz znaleźć w życiu coś, z czego będziesz naprawdę dumna. Nie potrafimy docenić tego, co przychodzi nam zbyt łatwo. Dlatego, żeby poczuć szczęście, musimy ubrudzić sobie ręce i się zmęczyć w dążeniu do celu.

Dzisiejszy świat zachęca nas do sięgania po wszystko, co jest lekkie, łatwe i przyjemne. Jednak życie w taki sposób wydaje się puste i mało znaczące. Właśnie dlatego powinniśmy szukać sobie wyzwań i celów, które naprawdę zachęcają nas do wstania z łóżka.

Pracowałem z wieloma osobami, które żyły z dnia na dzień. Jednak w pewnym momencie zdawały sobie one sprawę, że czas przelatuje im przez palce i nic tak naprawdę z tego nie mają. Kiedy sobie to uświadomisz, możesz poczuć się przygnębiona. Jednak głowa do góry. Świadomość tego problemu może dać Ci siłę, abyś w końcu zrobiła w życiu coś, z czego będziesz naprawdę dumna i szczęśliwa.

Pamiętaj, że ciało i umysł są ze sobą ściśle powiązane

Słuchaj swojego ciała i nie ignoruj sygnałów ostrzegawczych. Wielu z nas zbyt mocno skupia się na swoim rozwoju mentalnym (psychicznym), zapominając o ścisłym połączeniu ciała z umysłem. Nasze babcie miały racje, kiedy powtarzały, że „w zdrowym ciele zdrowy duch”.

W psychologii mówimy o sprężeniu zwrotnym między ciałem i umysłem. Badania potwierdzają, że nasze myśli wpływają na nasze ciało i odczuwane przez nas emocje. Podobnie jest z naszym ciałem. Twoje ciało może podsuwać Ci pewne myśli (napięcie cielesne prowadzi do niechcianych myśli w głowie).

Zastanów się, czy słuchasz swojego ciała. A może ostatnio próbowałaś zagłuszyć pewne sygnały, które wysyłałaś do samej siebie? Wiem, że obecna sytuacja sprzyja „zasiedzeniu”. To taki stan, w którym Twoja najdłuższa podróż w ciągu dnia przebiega od Twojego biurka do łazienki. Niestety w takich warunkach trudno zadbać o swoją kondycję fizyczną i psychiczną.

Znajdź trochę czasu dla siebie (i tylko dla siebie)

Jeżeli chcesz lepiej czuć się sama ze sobą, musisz mieć trochę czasu dla siebie. Nie oglądaj się ciągle na potrzeby innych i nie spełniaj ciągle zachcianek innych. Jeżeli nie znajdziesz czasu dla siebie, to tak naprawdę nie będziesz wiedziała, czego sama potrzebujesz i pragniesz.

W tak zabieganym świecie nie mamy wystarczająco dużo czasu dla siebie, nie mówiąc o tym, że nie mamy czasu pomyśleć o swoich marzeniach. Wszystko odkładamy na później. Wielu z nas ma wręcz bardzo niebezpieczne przekonanie we własnej głowie, że poświęcanie czasu dla siebie jest egoistyczne i nie wypada tego robić.

Zdradzę Ci jednak pewien sekret. Jeżeli nie znajdziesz czasu dla siebie, bo będziesz ciągle poświęcała się dla innych (spełnianie ich marzeń i pragnień), to w końcu i tak stracisz motywację i chęci do czegokolwiek. Niestety tak już jest, że jeżeli zatracamy się bezgranicznie w życiu dla innych i zapominamy o sobie, to w końcu się to odbija na naszym poczuciu wartości.

Skup się na swoich mocnych stronach

Prawdziwej pewności siebie nie zbudujesz słuchając wyłącznie internetowych kaznodziejów. Pewność siebie możesz zbudować na swoich mocnych stronach. Jednak, czy jesteś ich świadoma? A może jak większość osób, zamiast skupiać się na tym, co w Tobie pozytywne, Ty dalej skupiasz się na swoich słabościach?

Zastanów się przez chwilę, jak dużo myślisz o tym, czego się wstydzisz w porównaniu z myśleniem o tym, z czego jesteś naprawdę dumna? Czy wolisz wytykać sobie błędy, potknięcia i słabości? Czy raczej dopingujesz samą siebie i doceniasz własne zaangażowanie?

Niestety większość z nas ma problem z docenianiem samych siebie. Umniejszamy swoim osiągnięciom. Kiedy odnosimy sukces, przypisujemy go najczęściej szczęściu. Wielu z nas nie potrafi się tak naprawdę ucieszyć z sukcesu, bo mamy w swojej głowie fałszywe przekonanie na temat skromności.

Pozdrawiam,

Patryk Wójcik – psycholog i przedsiębiorca.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here